D66 blij met nieuwe Horecavisie

Vorige week heeft de Gemeenteraad de nieuwe Horecavisie aangenomen. En dat is goed nieuws voor alle ondernemers die zo ontzettend hard geraakt worden door het coronavirus. Want hoewel het stil is in de stad en de terrassen leeg zijn, is het belangrijk dat de Horecavisie juist nu besproken wordt door de gemeenteraad. Hierdoor bieden we ondernemers perspectief voor na de coronacrisis, wanneer onze horeca een belangrijke rol gaat spelen in zowel economisch als mentaal herstel van alle Leidenaren.

D66 raadslid IJsbrand Olthof: ‘’D66 is erg blij met de Horecavisie die in nauw overleg met ondernemers en inwoners tot stand is gekomen. Deze biedt perspectief en flexibiliteit aan ondernemers en duidelijkheid aan de bewoners. Er zullen nieuwe horecagebieden bijkomen waardoor de stad nog leuker wordt en de extra aandacht voor duurzaamheid draagt weer bij aan een leefbare toekomst’’.

Economisch en mentaal herstel

Horecabezoek blijkt al jaren de belangrijkste reden voor mensen om de Leidse binnenstad te bezoeken. Door het gedwongen thuiswerken of thuisonderwijs is de behoefte van mensen aan fysiek contact, sfeer en beleving het afgelopen jaar alleen maar toegenomen. De horeca vervult hierin een belangrijke sociale functie, zeker omdat veel Leidenaren krap behuisd zijn en zich al maanden opgesloten voelen. Als de terrassen na de coronacrisis weer open mogen, zullen deze een belangrijke rol spelen in het economische herstel van Leiden en het mentale herstel van de Leidenaren.

En als de terrassen dan weer open mogen, is dat niet alleen goed voor de horecaondernemer. Ook de winkels rondom de horecagelegenheden zullen meer klandizie hebben. Zo helpt de ene sector de andere. Dat is de kracht van onze binnenstad en daarom is deze horecavisie juist nu zo belangrijk.

Winterjasterrassen

Al eerder pleitte D66 Leiden voor verruimde winterjasterrassen. Meer ruimte voor de terrassen is namelijk essentieel voor horecaondernemers om deze coronacrisis te overleven, waar de 1,5 meter samenleving het nieuwe normaal is geworden. Het is daarom erg goed nieuws voor alle ondernemers en bezoekers van Leiden dat, in antwoord op onze vragen, het College van plan is om de ruimere terrasregels ook voor 2021 mogelijk te maken.

D66 is dus blij met deze Horecavisie. Het zorgt voor een goede balans tussen levendigheid en leefbaarheid en kan rekenen op draagvlak vanuit de ondernemers. En dat is belangrijk. Want door een florerende horeca komt de levendigheid die we nu zo missen weer terug in onze stad!