Herontwikkeling Pesthuis: Nieuwe hotspot in historisch groen

Gelegen tussen de historische binnenstad en het innovatieve Bio Science Park krijgt Leiden een hernieuwde parel. Het Pesthuis transformeert naar foodhall, werkplek, hotel en shortstay. D66 raadslid Sander van Diepen: “Over twee jaar kunnen we in het Pesthuis genieten van cultuur, drankjes en lekker eten. Een plek midden in het groen die ook na kantoortijden te bezoeken is”.

Nieuwe functie

Het Pesthuis is in 1661 gebouwd, net buiten de stad uit voorzorg voor een pandemie. Het heeft sinds de 17e eeuw vele functies gehad, maar nooit voor de rol waarvoor het gebouwd is. Nu wordt het een plek voor horeca, kunst, wonen en werken. D66 vindt het belangrijk dat het Bio Science Park ook in de avond een levendig gebied wordt. Daarom werd eerder al aangenomen dat het Pesthuis ook na kantooruren te bezoeken is. Afgelopen zomers kregen we alvast een voorproefje wat we kunnen verwachten met zomerse hotspot De Buurt. Dat door de coronamaatregelen juist een pandemie roet in het eten gooide is een bijzondere speling van het lot.

Vergroening

Naast vernieuwingen wordt ook de historie van het Pesthuis gekoesterd. Niet alleen bij het gebouw zelf, maar ook eromheen. In de 17e eeuw dacht men nog dat ziektes door vieze lucht verspreid werd. Dubbele rijen hoge bomen rondom het gebouw zou de ziekte tegenhouden. Deze historische beplanting rondom het Pesthuis wordt met tientallen nieuwe bomen zoveel mogelijk weer hersteld. En vandaag weten we: Bomen zorgen voor schone lucht.