Aanscherping Bouwsteen Natuur-Biodiversiteit en Maaibeleid

D66 Kapelle heeft in de raadsvergadering van 13 juli 2021, waar besluitvormend gesproken werd over de duurzame bouwsteen Natuur & Biodiversiteit, 2 moties ingediend die de groene ambities van gemeente Kapelle zullen aanscherpen.

Beide moties werden helaas door alle andere fracties verworpen. De Bouwsteen zelf werd wel goedgekeurd, ook door D66.

De bouwsteen Natuur en Biodiversiteit is wellicht de belangrijkste van alle duurzame bouwstenen van Gemeente Kapelle. Omdat natuur niet alleen meehelpt aan uitdagingen zoals het stikstofprobleem, de klimaatadaptatie, een fijne leefomgeving en gezondheid van onze inwoners bevordert, op termijn veel kosten kan besparen, en economisch kan bijdragen aan bijvoorbeeld toerisme. Maar ook omdat we een verantwoordelijkheid hebben voor planten en dieren waar we mee samen leven op onze planeet, en de natuur de laatste decennia grote klappen heeft gekregen, en niet voor zichzelf op kan komen.

De voorgestelde bouwsteen biedt veel mogelijkheden om stappen te zetten voor herstel van natuur, met vele genoemde mogelijke initiatieven. Maar tegelijkertijd is het vrijblijvend, wordt het landelijk gebied onderbelicht (terwijl juist daar grote stappen gezet kunnen worden), zijn er te weinig harde doelen, en in die zin te veel mogelijkheden om ook juist NIET al te veel te doen.

Daarom had D66 2 moties voorbereid, die de vrijblijvendheid verminderen, het herstel van natuur en biodiversiteit versnellen, en concreet stappen zetten. En in die zin zijn het wat D66 betreft indicaties hoe concreet de groene ambities van Kapelle echt zijn.

De eerste motie ging over de ambitie, de snelheid van de groenstructuurplannen, en het toevoegen van het landelijk gebied aan de plannen.

De tweede motie ging over het concreet aanscherpen van het maaibeleid, met ook het transparant maken van het maaibeleid voor inwoners, zodat die ook beter invloed kunnen hebben op maaibeleid of zelfs onderhoud kunnen overnemen.

Hieronder vindt u de moties.