Bijdrage van D66

Voorzitter,

In de begroting valt te lezen dat we te maken hebben met flinke uitdagingen. Die uitdagingen betreffen volgens het college niet zozeer de uitvoering van onze inhoudelijke ambities uit het Raadsakkoord en het college uitvoeringsprogramma, maar vooral een gebrek aan te besteden middelen vanuit de Rijksoverheid. Maar D66 ziet dit positiever.

Natuurlijk is er nu nog onzekerheid, maar D66 gaat ervan uit dat een nieuw te vormen kabinet de voorzieningen in de gemeenten op peil zal willen houden. En daar waar dit niet het geval is zal D66 tegen die tijd duidelijke keuzes maken en uitleggen waarom deze keuzes gemaakt worden. Nu gaat eerst onze aandacht naar positieve plannen voor onze inwoners.
Als het aan D66 had gelegen, dan hadden wij als onze grootste uitdagingen een aantal andere zaken genoemd. Deze uitdagingen vatten wij samen onder Duurzaamheid en Leefbaarheid.

Als het gaat om duurzaamheid dan ziet D66 dat wij als gemeente nog hele grote stappen moeten zetten. De laatste klimaatmodellen van het KNMI laten zien dat zelfs in het laagste scenario we naar hele droge zomers gaan en natte winters met heftige buien. Als gemeente zullen we hierop voor moeten bereiden door de openbare ruimte en het riool rigoureus anders in te richten. Water zal vastgehouden moeten worden voor de droge periodes, en tegelijk zal de openbare ruimte en het riool zo in gericht moeten worden dat het berekend is op grote hoeveelheden water. De bedragen die daar mee gemoeid gaan zijn vele malen hoger dan wat wij nu in de begroting missen voor 2026 en verder. En hoewel de tijd wel begint te dringen zijn we nog wel op tijd. Een kleine stap in de goede richting heeft D66 al gedaan samen met SvKB, in de vorm van de initiatiefnota “Groen licht voor de boom” die later dit jaar in behandeling wordt genomen. Wij roepen het college op om vaart te maken met de Lokale Energie Strategie en bij plannen voor inrichting van openbare ruimte en riool rekening te houden met de geschetste scenario’s.

Het tweede punt wat D66 als uitdaging zou willen noemen is de Leefbaarheid in onze dorpen. Hoewel wij de 7e gelukkigste gemeente zijn, we bezig zijn met mooie schoolgebouwen met zelfs een buitengym in Rijnsaterwoude en we gezonde verenigingen hebben en een actief bedrijfsleven hebben we aan de andere kant de grootste moeite om jongeren voor onze gemeente te behouden en kunnen senioren niet kleiner gaan wonen en met minder onderhoud. Willen wij als gemeente niet leeglopen of vergrijzen, dan zullen we met name de woningbouw aan moeten pakken. De laatste 10-15 jaar is de woningbouw aan de markt over gelaten. Dit heeft erin geresulteerd dat onze jongeren en ouderen maar ook de zwakkeren in de samenleving, geen woning kunnen vinden. D66 vindt dat de gemeente hier weer de regie moet terugpakken en woonvormen moet laten bouwen die speciaal voor deze groepen zijn. Daarnaast verdienen onze kunst en cultuur veel meer aandacht dan het nu krijgt. D66 is heel blij dat hier al een eerste stap gemaakt is door het cultuurbudget te verdubbelen en we gaan ervan uit dat hier mooie projecten uit komen.

Voorzitter, terug naar de begroting. Op de visie en adviesavond heeft D66 al aangegeven dat wij graag in aanloop naar de begroting van 2025, samen met college en ambtenaren, de doelen en de activiteiten in de uitvoering aanscherpen om te zorgen voor beter meetbare doelen en activiteiten. Zoals in onze inleiding al aangegeven zullen we, voor het gat in de begroting voor 2026 en verder wat D66 betreft wachten op waar het nieuwe kabinet mee komt. Om daarna eventueel keuzes te maken.

Dank u wel.