Gemeente Hoorn investeert in renovaties sportverenigingen

De gemeente Hoorn wil dat iedereen de kans krijgt om mee te doen aan sport. Sportparken, sporthallen, parkgebieden en beweegveldjes zijn belangrijk voor inwoners om te bewegen en elkaar te ontmoeten. Een groot deel van alle sport- en beweegactiviteiten gebeurt nog steeds bij een sportvereniging. Het is daarom belangrijk dat de gemeente de verenigingen helpt gezond te blijven en dat de sportvelden voldoen aan de eisen van de betreffende sportbond. Daarnaast zorgt de gemeente dat er een gevarieerd aanbod beschikbaar is.

Sportinvesteringen 2023

De sportbonden stellen eisen aan de kwaliteit. De gemeente en de verenigingen zorgen er samen voor dat de sportvelden en -banen daaraan voldoen. Bij de gemeente wordt gewerkt met een vervangingsplan. Hierin staat (op basis van de levensduur) wanneer de velden vervangen moeten worden. Door middel van keuring wordt elk jaar een actuele lijst gemaakt. Vaak kan een veld nog wat langer mee en soms moet het eerder worden vervangen. De Raad bepaalt vervolgens het budget en aan de hand daarvan worden de renovaties voor het komende jaar gepland.

Urbanus en HR&TC

In 2023 is er veel vernieuwd bij soft- en honkbalvereniging Urbanus. De velden kregen onder andere een nieuwe toplaag, de verlichting is verbeterd en het hekwerk is vernieuwd. Daarnaast zijn het softbalveld en het Beeball-veldje voor de jeugd verplaatst. Met deze verbeteringen is Urbanus weer klaar voor de toekomst. Naast de velden van Urbanus werd ook een deel van wielerbaan van HR&TC vernieuwd.

Vervanging kunstgrasvelden met rubberopvulling

Voor de voetbalvelden is de gemeente gestart met het vervangen van de laatste kunstgrasvelden met rubberopvulling. Het plan is dat in 2024 het laatste veld met rubber verdwijnt. Het gaat dan om het D-veld bij Always Forward. De gemeente gaat hier testen met een Mineralveld. Dit is een duurzaam type kunstgrasveld waar alleen zand in wordt gestrooid. Bij succes zullen er meer velden volgen, zodra deze vervangen moeten worden.

Nieuw aanbod

Naast onderhoud en renovatie heeft de gemeente ook geïnvesteerd in nieuwe beachvolleybalvelden op het terrein van Korfbalvereniging Ados. Het eerste seizoen was nog beter dan verwacht en de samenwerkende verenigingen kijken uit naar het volgende seizoen.

Multifunctioneel gebruik van sportparken

Wethouder Dick Bennis: ‘We zetten flink in op gezamenlijk en multifunctioneel gebruik van sportparken. Daarmee worden kleine verenigingen weer vitaal, zijn ze waardevoller voor meer inwoners en het verbindt verenigingen ook. De komst van de beachvolleybalvelden bij korfbalvereniging Ados is een mooi voorbeeld van een succesvolle samenwerking.” Voetbalvereniging de Blokkers is ook een vereniging, die ruimte over had. Hierdoor konden zij ruimte bieden aan het American Football team West Frisian Outlawz. Zij maken nu gebruik van het D-veld. De gemeente Hoorn is blij met deze ontwikkelingen en heeft er vertrouwen in dat ook HSV Sport en Rugbyclub West-Friesland een mooie samenwerking tegemoet gaan. Sport en bewegen zijn essentieel voor de gezondheid en een uniek middel om te verbinden en sociaal mee te doen. Ook in 2024 blijft de gemeente investeren in sport.