D66 Hoorn bezorgd om stedenband

De fractie van D66 Hoorn heeft raadsvragen gesteld over de stedenband tussen Hoorn en de Tsjechische stad Příbram. Vorig jaar werd het 30-jarig jubileum van deze band gevierd, die sinds 1992 bestaat. Een jubileum was in het verleden aanleiding om de banden opnieuw aan te halen, delegaties uit de twee steden komen regelmatig bij elkaar op bezoek. Ditmaal liet de gemeente Hoorn het afweten, en daarom moest de onafhankelijke stichting Stedenband Hoorn-Příbram alleen naar Tsjechië afreizen.

Raadsvragen
Fractievoorzitter Niek Heijne vindt dat de gemeente zo een erg slechte beurt maakt: “D66 hecht, zeker in tijden van oorlog binnen ons continent, veel waarde aan (in)formele banden van de stad met Europa”. De fractie van D66 Hoorn maakt zich zorgen over het voortbestaan van de stedenband, en heeft daarom raadsvragen gesteld aan het college. Heijne wil onder andere weten waarom er dit jaar geen delegatie van de gemeente Hoorn aanwezig was bij het 30-jarig jubileum, en hoe het college de toekomst van de stedenband voor zich ziet.