Ruim 22 miljoen rijkssubsidie voor spoorse voorzieningen in Poort van Hoorn

Het Rijk heeft besloten om 22,6 miljoen euro bij te dragen aan de spoorse voorzieningen binnen de gebiedsontwikkeling Poort van Hoorn. De subsidie is toegekend na een aanvraag van de gemeente via de regeling Woningbouw Korte Termijn.

Beeld: Gemeente Hoorn

Nieuwe traverse voor groeiend aantal reizigers en inwoners
Een nieuwe traverse is essentieel voor het groeiende aantal reizigers en inwoners. Wethouder René Assendelft: ‘De huidige traverse bereikt tijdens de ochtendspits al haar maximale capaciteit. Met de komst van duizenden nieuwe woningen in Hoorn zal het aantal reizigers dat gebruik maakt van het openbaar vervoer verder toenemen. Een nieuwe traverse is daarom essentieel om de groeiende stroom reizigers goed te kunnen verwerken.’ Voor nieuwe bewoners van de Poort van Hoorn en omliggende wijken betekent de nieuwe traverse een directe verbinding met de binnenstad. 
 
Wethouder Axel Boomgaars licht toe: ‘We kunnen nu volle kracht vooruit met de ontwikkeling in dit gebied. Er komen nieuwe bewoners, nieuwe bezoekers en meer reizigers, dus het wordt belangrijk de verbinding tussen beide kanten van het spoor te verbeteren. De traverse willen we zo ontwerpen, dat het bij wijze van spreken een opgetilde straat is. Zo komen mensen makkelijk van de binnenstad in het nieuwe stuk Poort van Hoorn en andersom.’
 
Dank voor inzet partners en extra bijdrage provincie
Samen met de partners NS, ProRail en de provincie Noord-Holland heeft de gemeente zich de afgelopen jaren ingespannen voor het verkrijgen van deze subsidie. Wethouders Boomgaars en Assendelft zijn blij met deze inzet: ‘We zijn de provincie Noord-Holland in het bijzonder dankbaar. De provincie heeft het belang van de Poort van Hoorn steeds onder de aandacht gebracht bij het Rijk. Nu het Rijk haar bijdrage heeft toegekend, draagt ook de provincie 3 miljoen euro bij aan de spoorse voorzieningen. En mede dankzij de samenwerking in het Platform Mobiliteit Noord-Holland Noord en de steun uit de regio Westfriesland is dit project breed gedragen en behartigd.’
 
Planning blijft op koers
De bouw van de nieuwe traverse staat gepland voor 2031 en is een voorwaarde voor het verplaatsen van het busstation naar de noordzijde van het station. De woningbouw aan de zuidzijde is pas mogelijk na de verplaatsing van het busstation (gepland in 2033). Met deze bijdrage van het Rijk kan de gemeente de nieuwe traverse op tijd bouwen, waardoor de woningbouw aan de zuidzijde van het station zonder vertraging kan doorgaan.
 
Zie voor meer informatie over de Poort van Hoorn: www.poortvanhoorn.nl