Vrouw & Politiek – een goede combinatie

Op vrijdag 8 maart, Internationale Vrouwendag, vond in Gouda het regiocongres Vrouw & Politiek plaats, georganiseerd door D66 Groene Hart in samenwerking met D66 Gouda, Waddinxveen en Zuidplas. Het thema van de dag was de rol van vrouwen in de (lokale)n politiek en er kon naar hartenlust gepraat worden tijdens het speeddaten met verschillende actieve D66-vrouwen.

Elly de Vries, wethouder in Bodegraven-Reeuwijk en initiatiefnemer van Vrouw & Politiek: “Het was een inspirerende bijeenkomst met mooie en ontroerende verhalen die hopelijk velen aanzetten meer vrouwen in de politiek te gaan werven!”

Een enorm geslaagd evenement

De organisatie kijkt terug op een enorm geslaagd evenement. Het belang van een dag waarop vrouwen in het spotlicht gezet worden en ook het belang van het hebben van rolmodellen werd op het evenement nog eens extra benadrukt. Jitske Flietstra, gemeenteraadslid Gouda en mede-organistor: “Vrouwen zien vaak beren op de weg, maar we moeten als vrouwen in de politiek laten zien dat het wel kan, en dat het normaal is dat een vrouw een drukke baan heeft, in de politiek zit en daarnaast een leuk sociaal leven. Maar zoals we tijdens het regiocongres Vrouw & Politiek meerdere malen hoorden, blijft het percentage vrouwen achter in de lokale politiek. Dus laten we met elkaar zorgen voor een evenredige verdeling en zorgen dat we in solidariteit elkaar stimuleren en uitdagen.”

Fatimazhra Belhirch, senator voor D66 in de Eerste Kamer, hield de eerste speech van de dag: “Het stereotype van leiderschap is de afgelopen jaren veranderd, maar nog altijd domineert het beeld dat mannen het meest geschikt zijn voor leidinggevende posities. De oververtegenwoordiging van mannen in hoe politieke functies en in gezag functies bevestigt dit beeld. Dat zij meer geschikt zijn voor leiderschap en dus als besluitvormers. Het systeem moet doorbroken worden, maar dit is niet eenvoudig en juist ook niet voor ons vrouwen zelf. (…) Het wordt vrouwen niet makkelijk gemaakt om zich uit te spreken en hun werk te doen. Zo worden vrouwen in de politiek anders behandeld dan mannen. Ze krijgen te maken met intimidatie en vrouwen worden harder afgerekend dat mannen. Vaak worden ze beoordeeld op hun kleding, hun uiterlijk, hun toon, in plaats van op inhoud. Hun sociale veiligheid wordt beperkt. We hebben kunnen zien dat misogynie (red. vrouwenhaat) toeneemt, en wat dit voor effect heeft. We hebben het bij onze eigen Sigrid Kaag gezien.”

Tijdens het speeddaten konden de ruim 50 deelnemers terecht bij kandidaat-Europarlementariër Anita Pannebakker, burgemeester van Kaag & Braassem Astrid Heijstee-Bolt, Provinciale Statenlid Lisanne van Dam of een van de gemeenteraadsleden Juliette Brandenburg-Verwer, Jitske Flietstra, Melissa Luijt en Kirsti van Dam. De vragen varieerden enorm, van: “hoe word je eigenlijk burgemeester?” en “hoe combineer je politiek en gezin?” tot “waar kan ik beginnen bij D66 als ik net kom kijken?”. Gelukkig was er na de pauze tijd ingeruimd voor Tim Romaniuk, die namens de Talentencommissie van Zuid-Holland een heel goed overzicht gaf van waar je actief kunt worden binnen onze partij.

De rest van de vragen die tijdens de speeddates opgehaald werden, zijn behandeld in het panel. Onder de bezielende leiding van moderator en vicevoorzitter van het landelijk bestuur Wietske Veltman ging de zaal in discussie met de panelleden.

Het programma eindige met een ontroerende speech door Yassmine el Ksaihi, voorzitter van het Els Borst Netwerk, waarbij ze onder andere vertelde over haar inspiratie om te politiek te gaan (haar moeder) en wat ze zelf over zich heen kreeg toen ze als openlijk moslima politiek actief te worden in Amsterdam. “Het gaat bij het zijn van vrouw in de politiek om intrinsieke motivatie, waar je aan vast kunt houden, ook als reddingsboei in moeilijke tijden. Omarm al je verschillende hokjes en zoek een plek waar jij tot je recht komt. Het is belangrijk om de patronen te doorbreken en de norm te veranderen. Dat moeten we doen in solidariteit, waarbij we elkaar dragen. En die solidariteit was echt te voelen tijdens dit geslaagde D66 Groene Hart congres!”