Randvoorwaarden
parkeerbeleid
Onderdeel van de plannen is het vergroten van de kans op een parkeerplek in de eigen wijk door de invoering van gereguleerd parkeren. Alleen bewoners van en ondernemers in de Binnenstad komen momenteel in aanmerking voor een parkeervergunning. De ervaring leert dat partijen die niet in het bezit zijn van een parkeervergunning, of daar niet voor in aanmerking komen, gebruikmaken van gratis parkeerplekken in de woonwijken Korte Akkeren en Kort Haarlem. Met als gevolg een hogere parkeerdruk in de straten rondom de Binnenstad.
D66 Gouda heeft bij het parkeerdossier benadrukt, en zal dit ook blijven doen, dat voor invoering van gereguleerd parkeren de randvoorwaarden op orde moeten zijn. Auto’s zijn onderdeel van onze samenleving: deze kunnen onmogelijk van het ene op het andere moment worden weggedacht of weggepland. Alternatieve parkeermogelijkheden zoals voordelig(er) parkeren op een parkeerterrein aan de rand van de Binnenstad zijn voor D66 Gouda essentieel om enerzijds de parkeerdruk in de Binnenstad te verminderen en anderzijds het waterbedeffect van gratis parkeren in omliggende wijken tegen te gaan. Randvoorwaarde is ook de invoering van gereguleerd parkeren in de twee eerdergenoemde wijken zodat de kans voor inwoners en ondernemers op het vinden van een parkeerplaats wordt vergroot.