Bouwhoogtevisie: balans tussen stedelijke ontwikkeling en landschapsbescherming

Afgelopen donderdag spraken we in de gemeenteraad over de bouwhoogtevisie die opgesteld is door de Gemeente Goes. We zijn hier erg blij mee, dit gaat ons als gemeente helpen met het maken van juiste keuzes in de toekomst.

Bouwen en beschermen

De bouwhoogtevisie kan dienen als een hulpmiddel om nieuwe initiatieven te toetsen. Goes groeit, we staan voor een grote uitdaging om veel nieuwe woningen te bouwen, stedelijk bouwen en ‘de hoogte in’ past goed bij Goes.

In de bouwhoogtevisie heeft het uitgangspunt om Goes een compacte stad te laten blijven en het landschap van de omliggende dorpen te beschermen, dit past wat ons betreft perfect. Er zijn zichtlijnen aangemerkt om het zicht op historische en kenmerkende gebouwen voor Goes te beschermen. Zo wordt hoogbouw mogelijk waarbij het karakter van Goes behouden blijft.

Martin Wissekerke

Van der Valk hotel

Wel hebben we vragen gesteld over de bouwhoogtevisie, met name over welke afspraken gemaakt zijn met Van der Valk voor de bouw van een nieuw hotel van 55 meter hoog. Zijn alternatieven onderzocht, kan anders gebouwd worden waarbij hetzelfde volume gerealiseerd word? Als D66 goes willen we Goese stadsgezichten beschermen en invulling geven aan stedelijk bouwen in een compacte stad. We willen bouwen voor onze inwoners, een hotel is iets heel anders. Zeker als dit ons uitzicht en landschap ontsiert.

Onze fractievoorzitter Martin Wissekerke sprak daarover in de vergadering de volgende woorden “D66 is in principe voorstander van de bouwhoogtevisie maar tegen een hoteltoren van 60 meter buiten de stad op het bedrijvenpark.” We gaan met andere fracties in overleg om een amendement op te stellen voor dit voorstel.