D66 pleit voor goede randvoorwaarden bij toekomstig landbouwbeleid

Er komt een visie op landbouw voor de provincie Flevoland. D66 ziet dit als een goede kans om een coherent beleidsplan op te stellen, maar dat moet wel met juiste randvoorwaarden gebeuren.

Klik hier op de inbreng van Yvonne te bekijken

Yvonne den Boer - Beeld: D66 Flevoland

In de Provinciale Statenvergadering van 19 juni stelde het College van Gedeputeerde Staten voor om een visie op landbouw te schrijven voor de provincie Flevoland. Aan de hand van deze visie wordt het provinciaal landbouwbeleid tegen het licht gehouden.

D66 staat positief tegenover het ontwikkelen van zo’n visie. Sterker nog, twee jaar geleden riepen we het college destijds al op om met een visie op de landbouw te komen. Onze motie daartoe kon op brede steun rekenen van de Staten.

Het College van Gedeputeerde Staten heeft ervoor gekozen om de agrarische sector heel nauw te betrekken bij het opstellen van de visie. Dit vinden wij eveneens een sympathiek idee. Wel hadden we graag gezien dat de inwoners van Flevoland – en niet alleen de inwoners in het landelijk gebied – ook betrokken zouden worden bij het opstellen van de visie. Daarnaast is het is cruciaal dat we het uiteindelijke doel niet uit oog verliezen: namelijk de transitie naar een duurzame en toekomstbestendige landbouw.

Daarom is het heel belangrijk dat we vooraf al goede randvoorwaarden stellen aan de visie. Bijvoorbeeld dat de landbouw zo min mogelijk belastend is voor onze natuur en dat Flevolanders kunnen genieten van een gezonde omgeving en gezond voedsel.

D66 heeft daarom in de Statenevergadering een amendement ingediend om die randvoorwaarden in het voorstel te krijgen. Dat bleek uiteindelijk niet nodig: Gedeputeerde Klopman heeft in de vergadering beloofd om de gezondheid van inwoners meeneemt als randvoorwaarde bij het ontwikkelen van de visie.