Christian Iles

Beeld: Laurien Lub

Degelijke gemeentepolitiek vergt een heldere blik op de wensen van de burger en hoge standaarden voor haar bestuur. Het is van belang dat D66 Enkhuizen verjonging in de Gemeenteraad brengt, en met innovatieve ideeën de uitdagingen van vandaag tegenmoet gaat.

Door mijn inzet in D66 Enkhuizen hoop ik, met mijn kennis van zaken, deze doelen te verwezenlijken.

• 25 jaar
  • Hoorn
  • Enkhuizen

Favoriete plek in de gemeente

Tussen de Lepenlaan en de Gerard Brandtweg is er klein stukje groen met water: waar in bepaalde seizoenen je veel eenden ziet nestelen en rondzwemmen. Een prachtig stuk natuur dat ondanks haar grootte altijd een prettige en rustgevende indruk op mij achterlaat.

Welke kansen zie jij voor de gemeente?

Enkhuizen is een stad van grenzeloze potentie, dat beperkt wordt door een gebrek aan inspiratie en durf. Als een soort roest zit het vast aan allerlei dossiers: waardoor de politiek niet meebeweegt met de innovaties van de wijdere wereld.

Door lessen te trekken van oplossingen elders, en intensief te communiceren met onze burgers, geloof ik dat wij immens goed maatwerk kunnen leveren binnen de Raad. En dat maatwerk zal bergen bewegen met het bouwen van vertrouwen bij de burger, en het leveren van goed bestuur over het algemeen.

Wat zijn drie zaken die ik als raadslid wil veranderen?

De politieke cultuur veranderen van de Raad waarin men krampachtig het College aanvalt of beschermt, zonder naar de inhoud te kijken. En in de plaats daarvoor, een raad hebben dat oprechte politiek bedrijft: waarin we het goede aanprijzen, en het slechte aan de kaak stellen.

Het parkeerdossier zit al decennia vast in een tunnelvisie: waarin we steeds maar een klein deel van de stad onderzoeken, en daarmee nooit met volledige oplossingen komen. Daarom is er een groot parkeeronderzoek nodig: waarin wij alle verkeersbewegingen, parkeerplaatsen & beweegredenen van heel Enkhuizen in acht nemen.

Burgerparticipatie vinden partijen leuk, totdat ze echt de beslissing bij de burgers moeten leggen. D66 zou in mijn optiek moeten doorbijten en vertrouwen in de kracht van de eigen mens: het durven vertrouwen dat de burger weet wat zijn of haar wijk nodig heeft. Op veel dossiers die raakvlak hebben met leefbaarheid, is dit broodnodig.