Drenthe, een schone én gezonde provincie – Voorjaarsnota 2022

Drenthe een schone én gezonde provincie met een rijke natuur en een prachtig landschap. Een provincie waar aan de toekomst wordt gewerkt, met elkaar!

De voorjaarsnota, een strategisch en kaderstellend document voor de begroting 2023.
D66 is het met het college eens dat we de komende tijd voor grote opgaven staan.
Voor ons zijn de grootste opgaven Klimaat en Energie, Natuurherstel én Landbouw. Dat heeft voor ons de hoogste prioriteit.
Wonen en bereikbaarheid zijn ook opgaven waar we mee aan de slag zullen moeten, maar voor ons is dat prioriteit nummer 2.
Gedeputeerde Staten vermeld, terecht, dat het nieuwe kabinet voornemens is om nationale doelen te stellen en dat provincies (via wetgeving) bindende en afdwingbare afspraken moeten maken met partijen om resultaten te boeken. We zullen meer tot prestatieafspraken komen met het rijk: dit vraagt een andere rol van bestuurders. Bestuurders moeten regie gaan voeren en een sturende rol vervullen.
Vervolgens beschrijft GS in de gehele voorjaarsnota hoe men zich afhankelijk opstelt van het rijk. Natuurlijk hebben we, ook in onze provincie, te maken met nationale doelen maar dit college van GS is toch niet visieloos: wij hebben toch zelf ook een visie op hoe wij willen dat onze provincie er in de toekomst uit zal zien, dan kunnen we toch regie voeren!
We zijn toch zelf in staat om prestatieafspraken met het rijk, gemeenten en anderen te maken?

Kortom: D66 Drenthe kiest voor een actieve rol voor de provincie, waarin wij weten welke doelen we willen halen en op welke termijn.
Wij zijn het met GS eens dat er meer inspanningen verricht moeten worden om de doelen uit het klimaatakkoord te halen. D66 Drenthe denkt dat blijven inzetten op besparingen, het minder gebruiken van energie ook nog steeds winst te halen zal zijn.
Daarnaast zal blijken dat er in de toekomst meerdere vormen van nieuwe energie nodig zijn in plaats van 1 energiebron zoals we in het verleden gewend waren. GS beschrijft ook een rolverandering in het samenwerken met gemeenten en samenleving. Moeten we dit interpreteren als meer regie vanuit het provinciaal bestuur?

Landbouw en natuur(herstel)

Een grote opgave voor onze provincie is de balans tussen landbouw en natuurherstel.
De transitie naar kringlooplandbouw en een kansrijk verdienmodel voor de agrariërs. Wij hebben al eens de suggestie gedaan om te onderzoeken of een groene ruilverkaveling een middel zou kunnen zijn. Net zoals de ontwikkeling in de Agroforestry een goede en positieve ontwikkeling kan zijn voor een toekomstbestendige landbouw.
De discussies in commissies en Staten gaan vaak over wat we niet willen en ‘alsof kiezen voor natuurherstel een keuze tegen de agrariërs zou zijn’!
D66 is ervan overtuigd dat wanneer we duidelijk zijn in wat we willen, we daar ook met elkaar invulling aan kunnen geven.
Of we blijven steken in wat de vergoeding en maatregelen van het rijk zullen zijn: wij zijn ervan overtuigd dat kiezen voor de inhoud het geld wel zal volgen!
Betreft opgave stikstof: waarom kiest GS niet voor natuurherstel én landbouw?
Dat zou de keuze van D66 zijn: stikstof is daar vanzelfsprekend een onderdeel van.
Het gaat over een integrale opgave, de wet stikstofreductie en natuurverbetering, het halen van de doelen uit de kaderrichtlijn water en het toekomstperspectief voor de agrariërs!
Wij willen kiezen voor een nieuwe balans, een nieuwe balans in een land waarin we vrij, gezond en welvarend zijn.
Na de pandemie van het afgelopen 2 jaar en de geopolitieke situatie is D66 Drenthe nog meer doordrongen van het investeren in een circulaire economie en een voedselketen die wat betreft D66 meer in evenwicht dient te zijn met de omgeving.
Hoe kwetsbaar en afhankelijk zijn we geworden in de tijden dat het allemaal goed leek te gaan en er geen einde aan de welvaart leek te komen.
D66 ziet circulair en duurzaam als kansen; dan zijn duurzaamheidseisen vanzelfsprekend.
Dat we dan kiezen voor bedrijven met toegevoegde waarde, die duurzaam produceren en innoveren vindt D66 vanzelfsprekend. D66 wil spreken van bedrijven volgens het principe van ‘social impact’ waarbij de maatschappelijke waarde van een bedrijf laat zien hoe ze met sociale en duurzame activiteiten bijdraagt aan de Werelddoelen.
Wij hebben regelmatig aandacht gevraagd voor het Impact ondernemen en het ondertekenen door de Provincie Drenthe van de City Deal Impact ondernemen is dan ook een goede en mooie ontwikkeling.

Samenwerking

Om onze opgaven te realiseren vraagt dit een goede samenwerking met onze inwoners, organisaties en bedrijven. Onze inwoners zijn trots op hun groene provincie, zijn betrokken en voelen zich ook verantwoordelijk voor hun groene omgeving.
Te vaak weten inwoners niet waar ze informatie kunnen vinden, wie waarvoor verantwoordelijk is en bij wie ze hun vragen kunnen stellen. Op veel terreinen zijn we al een digitale overheid maar helaas niet altijd een eenvoudig en digitaal toegankelijke overheid.

Motie bomendashboard

Wij constateren dat veel vragen van onze inwoners over onze groene provincie gaan en dan specifiek over kappen en herplant van bomen. Wat zou het mooi zijn als wij een soort digitale “bomendashboard Drenthe” zouden hebben. Een digitale plek die inwoners inzicht geeft in kapvergunningen en waar herplant heeft plaatsgevonden.
Deze digitale plek kan uitgebreid worden naar soorten bomen, monumentale bomen, enz.
Er zijn mooie voorbeelden in het land waar je met je mobiel de boom kunt scannen en je in één oogopslag alle informatie over de boom krijgt. Ook in Drenthe blijkt er al veel informatie over onze bomen te zijn, maar niet op een eenvoudige wijze digitaal beschikbaar.
Wat zou het mooi zijn om te starten met een “bomendashboard Drenthe” die eerst gevuld kan worden door provincie en onze gemeenten. 
Wij hebben daarvoor een ‘motie bomendashboard‘ ingediend.