Partijdige kieswijzer D66 en VOLT

Net als D66 is Volt een progressieve, pro-Europese partij. We staan allebei voor een sterk en toekomstbestendig Europa.

Toch zijn er ook verschillen, waarvan je een aantal kunt lezen in de partijdige kieswijzer.

Partijdige Kieswijzer D66 en PVV

De verschillen tussen D66 en de PVV zijn enorm. D66 spreekt zich uit tegen de handelswijze van Wilders en zijn partijgenoten. De PVV maakt bevolkingsgroepen verdacht en polariseert. Dit is voor ons onacceptabel. Wij kiezen er dan ook voor om na de verkiezingen niet in een college stappen met de PVV.

Een aantal lees je in deze partijdige kieswijzer.

Partijdige kieswijzer D66 en Partij voor de Dieren

Net als D66 is de Partij voor de Dieren een groene partij. Nadat D66-oprichter Hans van Mierlo het klimaatprobleem in Nederland als eerste agendeerde, hebben we dit thema samen vasthoudend op de kaart gezet.

Partijdige kieswijzer D66 en JA21

JA21 is een rechts-conservatieve partij. D66 is een sociaal-liberale partij. Op sommige deelonderwerpen is er inhoudelijk samenwerking met de mensen van JA21 in Drenhte. Toch zijn er ideologisch grote verschillen. Zo staan bijvoorbeeld de visie op klimaat en de denkwijze over samenwerking in Europa ver uiteen.
JA21 is een afsplitsing van FvD.

Met de verschillen die er zijn is een samenwerking anders dan op deelonderwerpen moeilijk voorstelbaar.

Je leest alles over de verschillen in onze partijdige kieswijzer.

Partijdige kieswijzer D66 en SP

Net als D66 is de SP een sociale partij. Dat begint voor ons bij goed onderwijs en een betaalbare woning voor iedereen. We kunnen hier samen optrekken, maar er zijn ook verschillen.

Je leest het in onze partijdige kieswijzer.

Partijdige kieswijzer: D66 en Forum voor Democratie

De verschillen tussen D66 en FvD zijn enorm. D66 spreekt zich uit tegen het het wereldbeeld van Baudet en zijn partijgenoten. FvD maakt bevolkingsgroepen verdacht, spreekt over ‘tribunalen’ en intimideert collega-Kamerleden.
Ook maken ze journalisten verdacht en bagatelliseren ze de Holocaust door deze te vergelijken met coronamaatregelen. Dit is voor ons onacceptabel. Wij kiezen er dan ook voor om na de verkiezingen niet in een college stappen met FvD.

Laat je stem klinken. We zijn met velen. Zet nu de volgende stap. Doe met ons en Sigrid Kaag mee.

Partijdige kieswijzer: D66 en BBB

De verschillen tussen D66 en de BBB zijn groot. Terwijl de BBB de klimaat- en stikstofcrisis negeert en voor zich uit schuift, pakken wij problemen aan. Zo komen we niet stil te staan en blijven we samenwerken aan een leefbare toekomst voor alle Nederlanders.

Je leest erover in onze partijdige kieswijzer.

Partijdige kieswijzer: D66 en Sterk Lokaal Drenthe

Net als D66 is de Sterk Lokaal Drenthe een partij die haar wortels heeft in nabijheid én de wil om het anders te doen, waar Sterk Lokaal Drenthe haar achterban echter wil laten geloven dat de landelijke politieke partijen de regio regelmatig ‘links’ laten liggen. Recente voorbeelden laat Sterk Lokaal Drenthe op haar beurt ‘links’ liggen, zoals het open houden van de kinderhart-afdeling waarin D66 juist gepleit heeft om de regionale component mee te laten wegen.

Er zijn duidelijke verschillen. D66 is een sociaal-liberale partij, Sterk Lokaal Drenthe is een rechts-conservatieve partij.
Sterk Lokaal heeft enkel verbindingen met lokale onafhankelijke partijen, maar heeft het niet de verbindende kracht om iets wat lokaal of regionaal speelt ook met een toegankelijk netwerk aan de kaak te stellen in de landelijke of europese politiek.

Regelmatig krijgt D66 lokaal en regionaal in debatten de oproep van lokale partijen om zaken door te spelen aan de landelijke en europese vertegenwoordigers. Ons voordeel is dat we dit ook werkelijk kunnen. Regelmatig nodigen we ook onze vertegenwoordigers en bewindslieden uit voor werkbezoeken om zo kennis te nemen van wat er bij ons om de hoek speelt.

Meer over de verschillen lees je in onze partijdige kieswijzer.

Partijdige kieswijzer: D66 en GroenLinks

Net als D66 is GroenLinks een groene partij. Nadat D66-oprichter Hans van Mierlo het klimaatprobleem in Nederland als eerste agendeerde, hebben we dit thema samen vasthoudend op de kaart gezet.

Toch zijn er ook verschillen, die lees je in de partijdige kieswijzer.

Partijdige kieswijzer: D66 en PvdA

Net als D66 is de PvdA een sociale partij. We willen allebei gelijke kansen creëren. Dat begint voor D66 bij goed onderwijs en een betaalbare woning voor iedereen.

We kunnen hier samen optrekken, maar er zijn ook verschillen. Je leest het in onze partijdige kieswijzer.

Partijdige kieswijzer: D66 en ChristenUnie

De ChristenUnie is een conservatieve christelijke partij. D66 is een sociaal-liberale partij. De afgelopen jaren hebben we in kabinetten samengewerkt met de ChristenUnie, maar er zijn ook hele grote verschillen. Wij willen mensen juist méér keuzevrijheid geven.

Partijdige kieswijzer: D66 en CDA

Het CDA is een conservatieve partij met christelijke wortels. D66 is een sociaal-liberale partij. Ons doel is om mensen meer keuzevrijheid te geven. De afgelopen jaren hebben we goed met het CDA samengewerkt. Toch zijn er ook duidelijke verschillen.

Partijdige kieswijzer: D66 en VVD

De VVD is een conservatieve partij met liberale wortels. D66 is een sociaal-liberale partij. Ons doel is om mensen meer keuzevrijheid te geven. Iedereen vrijlaten, maar niemand laten vallen. Er zijn dus duidelijke verschillen.