Welzijn en zorg in het nieuwe coalitieakkoord

Den Haag heeft een nieuwe coalitie met een nieuw akkoord! Samen met GroenLinks, PvdD, PvdA, CDA en Denk vormt D66 een brede coalitie die vol nieuwe energie aan de slag gaat. Niet alleen is het ons gelukt om het akkoord in record tempo te schrijven, maar het staat ook bol van de ambitieuze plannen, bijvoorbeeld op het gebied van welzijn en zorg.

Lees hier de hoogtepunten:

Toegankelijke stad We willen een toegankelijke stad zijn. Kindvriendelijk, toegankelijk voor ouderen en voor mensen met of zonder een beperking. Bij alle projecten in de buitenruimte en in culturele instellingen is toegankelijkheid het uitgangspunt en expliciet onderdeel van de planvorming met inbreng van ervaringsdeskundigen en expert. We verstevigen de coördinatie op dat uitgangspunt.
Cultuur- en queersensitief Samen met verschillende hulpverlenende instanties en belangenorganisaties werken we aan meer queersensitiviteit en cultuursensitieve zorg.
Aandacht voor passende opvang We hebben aandacht voor opvang en ondersteuning van doelgroepen met specifieke behoeften (queer, jongeren, de vergrijzende groep dak- en thuisloze mensen).
Vluchtelingen en asielzoekers aan werk helpen We verkennen de mogelijkheden om vluchtelingen en asielzoekers aan werk te helpen en belemmeringen weg te nemen;
Locatie voor opvang arbeidsmigranten We realiseren een locatie voor tijdelijke opvang van arbeidsmigranten. Van daaruit worden ze geholpen aan een nieuwe baan, gaan ze terug naar hun land van herkomst, of krijgen een andere opvangplek;
Jeugdzorg We zetten extra in op het versterken van de mentale weerbaarheid van jongeren. Jongeren die uitstromen uit de jeugdzorg bieden we een goede basis en perspectief. Het gaat dan om een passende woonplek, school of werk en gezondheid
Gezond gewicht We intensiveren de Haagse Aanpak Gezond Gewicht en investeren in onze buitenruimte en voorzieningen om tot meer gezond gedrag uit te nodigen
Vaccinaties We intensiveren de aanpak om de vaccinatiegraad te verhogen. We zetten extra in op communicatie en heldere (meertalige en visuele) informatie over het nut van de vaccinaties en de vele verhalen die hierover rondgaan;