Raad wil het ‘Krot van Kroatië’ met internationale gemeenschap van Den Haag bespreken

Beeld: Martijn Beekman

Het wordt het “krot van Kroatië” genoemd. Het statige, monumentale pand in handen van de Kroatische ambassade staat al jaren leeg en is in verval geraakt. Buurtbewoners hebben voor het pand gedemonstreerd, maar omdat het om een ambassadepand is kan de gemeente niet ingrijpen. De raad buigt zich binnenkort in een werkbespreking over de mogelijkheden.

Buitenlandse ambassades zijn ook ons erfgoed

Aan de Grote Hertoginnelaan, op steenworp afstand van het Vredespaleis, staat het monumentale pand dat al jaren in handen is van de Kroatische ambassade. De ambassade zelf is gehuisvest aan het Surinameplein, waardoor het pand al jaren verweest langs de weg staat. “We zijn trots op onze rol als Internationale stad van Vrede en Recht. Maar de verkrotting van dit pand is droevig en bovendien onnodig”, zegt Andrew van Esch (D66). “Ambassades zijn welkome gasten, maar ze hebben ook een verantwoordelijkheid naar de Haagse gemeenschap toe. Dit zijn niet alleen kantoorgebouwen, dit is ook ons erfgoed”.

Met internationale gemeenschap om tafel

De discussie stopt niet bij het ‘Krot van Kroatië’. “Helaas zijn er meer monumentale ambassadegebouwen in slechte staat”, ziet Van Esch. Dat de gemeente niet op de gebruikelijke manier kan ingrijpen betekent volgens Van Esch niet dat de gemeente machteloos moet toekijken. D66 roept de andere partijen die zich hebben bekommerd om het Krot van Kroatië om mee te doen aan een werkbespreking. “We moeten als raad samen met de bredere internationale gemeenschap in Den Haag om tafel. We nodigen deskundigen uit om uitleg te geven over deze kwestie. We zullen in ieder geval de verantwoordelijke ambtenaar bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de deken van het Corps Diplomatique uitnodigen”, zegt Van Esch. “Want of je nu een ras Hagenees bent of de ambassadeur van een ver land, we wonen en werken hier allemaal in Den Haag. We hebben allemaal een verantwoordelijkheid naar onze stad toe”.