Laatste peilingen:
Tweestrijd tussen D66 en Groep de Mos

Den Haag staat voor een keuze

Robert van Asten - Beeld: Martijn Beekman

Twee partijen maken kans om de grootste te worden tijdens de verkiezingen, dat blijkt uit de meest recente peiling van I&O in opdracht van de gemeente. Groep de Mos blijft stabiel op 9 zetels terwijl D66 groeit naar 7 zetels. Een duidelijke tweestrijd tussen de grootste progressieve partij en de grootste rechts-populistische partij. “Den Haag staat voor een duidelijke keuze”, zegt D66 lijsttrekker Van Asten.

Volgens de peiling zou Groep de Mos nog steeds de grootste zijn in de Haagse raad, hoewel de afstand met D66 kleiner aan het worden is. Sterker nog, de afstand tussen Groep de Mos en D66 is inmiddels zo klein dat D66 De Mos op de hielen zit. Robert van Asten: “Voor het eerst in lange tijd zijn er twee partijen die kans maken om de grootste te worden in onze stad”.

Grote verschillen

Bovendien zijn de verschillen tussen D66 en de rechts-populistische Groep de Mos groot. “Wij geven meer ruimte aan mensen en aan groen, in plaats van meer ruimte aan auto’s. Wij willen meer woningen bouwen, in plaats van mensen wegsturen. Wij staan voor een stadsbestuur dat verantwoord en betrouwbaar is, niet een stadsbestuur voor de mensen die hard kunnen roepen, veel geld en de juiste vriendjes hebben.

Aan wie geeft u de sleutels?

De tekenen van een tweestrijd worden nog duidelijker omdat andere partijen in de raad op afstand blijven. De VVD daalt verder naar 5 zetels. Lijsttrekker Van Asten: “Den Haag heeft een duidelijke keuze tussen progressief en verantwoord aan de ene kant, en populistisch rechts aan de andere kant. De vraag in het stemhokje op 16 maart is simpel: aan wie geeft u de sleutels van de stad?”