Haagse raadsleden blij met nieuw onderkomen voor vrijplaats

De gemeenteraad van Den Haag verwelkomt het nieuws dat er aan de Paviljoensgracht een plek komt voor een vrijplaats. Dit biedt een broodnodige oplossing voor de gemeenschap die afhankelijk is van deze vrijplaats, bekend om haar inclusieve en creatieve initiatieven.

Isabel Bos (GroenLinks): “Vrijplaatsen zoals De Samenscholing zijn echt onmisbaar voor een levendige en diverse stadscultuur. Ze bieden ruimte voor alternatieve en creatieve projecten die bijdragen aan de sociale samenhang en culturele rijkdom van Den Haag. Het is fantastisch dat De Samenscholing nu een nieuwe plek krijgt. Wij blijven als GroenLinks ons inzetten om deze overgang soepel te laten verlopen.”

Andrew van Esch (D66) vult aan: “Laten we het mogelijk maken. Ik weet zeker dat er mooie dingen gaan ontstaan, want wat mij betreft heeft De Samenscholing dat met hun initiatieven al bewezen!”

Tim de Boer (HSP) benadrukt: “We zijn fucking happy! Onze aanhoudende inzet op dit onderwerp heeft geloond en we zijn enorm trots dat deze vrijplaats nu een nieuwe locatie heeft gevonden in de binnenstad.”

Leonie Gerritsen (Partij voor de Dieren): “Dit pand is echt een droomlocatie! Een vrijplaats in de binnenstad, dat is echt goed nieuws voor de nachtcultuur, zeker de alternatieve. We hebben ons hier lang voor ingezet, dus we zijn erg blij met het vrijplaatsenbeleid en met deze locatie.”

Janneke Holman (PvdA): “Bij een stad als Den Haag hoort gewoon een plek waar mensen kunnen samenkomen; creatief, alternatief en tegendraads. Daarom is een vrijplaats zo waardevol.”

Lesley Arp (SP) sluit zich hierbij aan: “Een vrijplaats past perfect bij onze ambitie om van Den Haag een levendige stad te maken.”

De aankondiging volgt na een lange periode van onzekerheid voor De Samenscholing, die moest vertrekken uit het oude schoolgebouw in Moerwijk. Dankzij het vrijplaatsenbeleid en de samenwerking tussen alle verschillende betrokken partijen, is nu een nieuwe locatie gevonden. Dit biedt niet alleen continuïteit, maar ook nieuwe mogelijkheden voor verdere ontwikkeling van de vrijplaats.

De partijen bedanken alle betrokkenen voor hun inzet en samenwerking om deze verhuizing mogelijk te maken. Het behoud van De Samenscholing laat zien dat Den Haag waarde hecht aan culturele diversiteit.