Den Haag neemt zijn verantwoordelijkheid in het oplossen van de asielcrisis

Beeld: Martijn Beekman

Heel veel mensen maken terecht zich grote zorgen over de crisis in Ter Apel. Ook raadslid Marije Mostert. “De situatie die we hebben gezien is mensonterend. Als gemeente kunnen we de crisis niet alleen oplossen, maar we kunnen wel helpen. En als Internationale Stad van Vrede en Recht doen we dat”.

Den Haag vangt honderden asielzoekers op
Den Haag neemt zijn verantwoordelijkheid in het helpen opvangen van vluchtelingen. Sinds de zomer worden er op het verzoek van het COA zo’n 400 asielzoekers op aan de Regulusweg op de Binckhorst opgevangen. Het COA zorgt voor begeleiding van de asielzoekers en dat er in en om het gebouw permanent toezicht is. Ook wordt gezorgd voor eten en drinken, dagbesteding en eventueel passend onderwijs als dat nodig is. Elders op de Binckhorst, in het Teleporthotel, worden nog eens 75 extra asielzoekers opgevangen. En even verderop 58 minderjarige asielzoekers aan de Jupiterkade. De gemeente is nog op zoek naar extra noodopvanglocaties. In een debat heeft wethouder Arjen Kapteijns laten weten te verwachten dat Den Haag voor het einde van het jaar kleine 1000 statushouders kan opvangen.

Den Haag draagt haar steentje bij

“Als Internationale Stad van Vrede en Recht hebben we een verantwoordelijkheid om bij te dragen aan het opvangen van de vluchtelingen”, zegt Marije Mostert. “We kunnen niet de hele crisis in ons eentje oplossen, elke gemeente moet zijn steentje bijdragen. Maar het feit dat we honderden vluchtelingen opvangen is goed nieuws.” zegt Mostert. “D66 Den Haag ziet het opvangen van mensen die vluchten voor oorlog en geweld, zeker in de stad van Vrede en Recht, als een morele plicht”.