D66: Zet drukke publiekstrekkers niet middenin kwetsbaar Meijendel, maar aan de rand

Beeld: Bjarn Bronsveld

Natuurgebieden als Meijendel zijn de trots van Den Haag. Maar deze natuur is ook kwetsbaar en lijdt steeds meer onder het groot aantal bezoekers. Om deze natuur beter te beschermen wil D66 dat het publiek meer aan de randen van natuurgebieden worden opgevangen en grote publiekstrekkers en parkeerplaatsen niet meer middenin de natuur komen te staan.

Meijendel maakt onderdeel van het National Park Hollands Duinen, waar de gemeente Den Haag meer aandacht en zorg voor wil. Tegelijkertijd heeft het natuurgebied steeds meer bezoekers en moeten er keuzes gemaakt worden om de natuur te beschermen. D66-raadslid Dennis Groenewold: “Middenin het beschermde natuurgebied ligt een bezoekerscentrum, een speeltuin en een restaurant. Veel mensen proberen hun auto zo dicht mogelijk bij die plekken te parkeren. Dat is niet goed voor de natuur. Daarom moeten we iets doen om de bezoekers te spreiden. Een aantal publiekstrekkers aan de rand van het natuurgebied kan daarbij helpen.”

“Natuurlijk moet de natuur toegankelijk blijven, maar op een manier die de natuur niet in de weg zit”

Dennis Groenewold

Groenewold diende daarom samen met GroenLinks, Partij voor de Dieren en Partij voor de Arbeid een motie in om in de toekomst dit soort drukke bezoekersplekken te verwerken in een bufferzone rondom Meijendel. De partijen denken dan bijvoorbeeld aan het terrein rondom TNO of het winkelcentrum in Duinzigt. Groenewold: “Natuurlijk moet de natuur toegankelijk blijven, maar op een manier die de natuur niet in de weg zit. Laten we daarom mensen goede plekken rondom Meijendel geven, zodat de kwetsbare natuur de ruimte krijgt die het nodig heeft.”