D66 vraagt om opheldering na rellen Eritreeërs

D66 en andere partijen in de Haagse gemeenteraad vragen in een feitelijke vragenronde om opheldering van het college. Aanleiding daarvoor zijn de rellen die 17 februari uitbraken nadat een groep Eritreeërs een bijeenkomst in zalencentrum Opera wilde binnendringen.

“Bizarre beelden van bruut geweld uit ons mooie Den Haag” zei woordvoerder veiligheid Marije Mostert tijdens de rellen. Voor D66 zijn er na de rellen drie prioriteiten. “Nazorg voor de bewoners wiens buurt in puin ligt, nazorg voor politie- en brandweermensen, alle feiten boven tafel. Hoe kon dit gebeuren en wat is er nodig om dit in de toekomst te voorkomen?”.

Hieronder staat de volledige lijst met vragen die de D66 fractie opgehelderd wil hebben.

1.    Wordt de burgemeester door het OM steeds actueel geïnformeerd over de stand van zaken t.a.v. arrestaties en vervolging? Zo ja, kan de burgemeester deze cijfers delen met de raad?

2.    Is er al inzicht in de aangerichte schade aan gebouwen, auto’s en openbare ruimte en in hoeverre wordt deze schade verhaald en bij welke partijen?

3.    Was bij de burgemeester vooraf al bekend dat in de Opera, waar deze bijeenkomst werd georganiseerd, op hetzelfde tijdstip 2 andere grote feesten werden georganiseerd? Is dit gegeven meegewogen in de risicobeoordeling van deze middag/avond?

4.    Was de burgemeester op de hoogte van de oproepen op sociale media om naar de Fruitweg te komen? Zo nee, wat is daar de oorzaak van? Zo ja, hoe is hierop gehandeld?

5.    Was de burgemeester voor en/of op 18 februari in contact met zalencentrum de Opera over de mogelijke risico’s van de bijeenkomst met de Eritrese gemeenschap?

6.    Is in de risicobeoordeling, die heeft geleid tot de politie-inzet in de eerste instantie, de ervaringen van voorgaande bijeenkomsten in andere gemeenten, zowel in Nederland als in het buitenland, meegenomen?

7.    Is de evaluatie van deze avond al afgerond? Zo nee, wanneer verwacht de burgemeester de evaluatie te kunnen delen?

8.    Welke nazorg wordt er vanuit de gemeente gepleegd naar de wijkbewoners die deze avond als zeer onveilig hebben ervaren?

9.    Is de burgemeester van plan een bijeenkomst voor geschrokken wijkbewoners te organiseren?

10.   Boven zalencentrum Opera zijn kennelijk woningen gesitueerd: zijn deze woningen in beeld bij de gemeente en welke extra veiligheidseisen worden er aan woningen gesteld boven en naast een dergelijke grote evenementlocatie?

11.   Klopt het dat de bussen, waarmee de bezoekers naar het Eritrese event waren gekomen, onderweg politiebegeleiding hebben gekregen?

12.   Vindt er overleg plaats met buurgemeenten en politie om problemen niet te verplaatsen maar afspraken te maken over een eenduidig handelen?

13.   In mei vindt de onafhankelijkheidsviering plaats. In hoeverre vindt er nu al overleg plaats om rellen/confrontaties als zaterdag 18/2 te voorkomen? En met welke partijen vindt dit overleg plaats?

14.   Ziet de burgemeester, n.a.v. de rellen op 18/2, aanleiding om deze afspraken aan te scherpen/te herzien?

15.   De TK verlangt een onderzoek naar Brigade Nhamedu. In hoeverre worden burgemeesters betrokken bij dit soort onderzoeken en wordt de burgemeester actief geïnformeerd over de uitkomsten van deze onderzoeken en stand van zaken?

16.   In hoeverre wordt er ook onderzoek gedaan naar de organisatoren van het feest c.q. de aanhangers van het Eritrese regime?

17.   Welke preventieve maatregelen worden er momenteel ingezet om escalatie te voorkomen?

18.   In welke mate heeft de gemeente zicht op evenementen waarbij er een aanzienlijk risico op wanordelijkheden bestaat maar waarvoor feitelijk geen vergunning of gemeentelijke toestemming nodig is? En in hoeverre vindt er dan ook overleg plaats met de organisatoren van zo’n evenement?