D66: Ga de hoogte in rondom het lege station Leidschenveen -Ypenburg

Joren Noorlander - Beeld: Martijn Beekman

De woningnood in Den Haag is groot, en er moet creatief nagedacht worden over wat er meer gedaan kan worden om iedereen een woning te geven. Bewoners van Leidschenveen-Ypenburg kwamen daarom bij de D66-fractie met het idee om rondom het Station Ypenburg, ofwel Knoop Ypenburg, een ambitieuzere bouw mogelijk te maken. D66-raadslid Joren Noorlander is enthousiast: “Rondom de grote stations gaan we de lucht in, laten we bij dit station ook meer woningen toevoegen!”

Regelmatig vergadert de D66-fractie buiten het stadhuis in de verschillende stadsdelen van Den Haag om met bewoners in gesprek te gaan, te horen wat er speelt en de ideeën van inwoners voor hun wijk op te halen. Bij de openbare fractievergadering in stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg vertelden bewoners dat het vreemd is dat er pal naast het treinstation alleen ruimte is voor een parkeerterrein, terwijl er ook in Ypenburg een woningnood is. Noorlander is het daarmee eens. “In het centrum hebben we ons al lang gerealiseerd dat elke vierkante meter naast een groot OV knooppunt goud waard is en perfect is voor woningbouw. Het is tijd dat we ons dat ook realiseren bij Station Ypenburg.” Het raadslid stelde daarom schriftelijke vragen aan het college over dit onderwerp.

Voor jongeren en ouderen

Noorlander stelt voor om de parkeerplaatsen en braakliggende grasvelden te gebruiken voor hoogbouw. “Waar nu auto’s staan, is ruimte voor 500 tot 1000 woningen”. Noorlander stelt voor dat de auto’s inpandig geparkeerd kunnen worden en er 20 tot 30 verdiepingen boven kunnen, vergelijkbaar met de hoogbouw die al in Ypenburg staat. Het biedt volgens het raadslid ook een kans om Leidschenveen-Ypenburg van meer woningen voor jongeren en ouderen te voorzien. “Deze doelgroep is minder afhankelijk van de auto en gebruikt meer OV, daarom is dit een geschikte plek voor woningen voor jongeren en ouderen!”