D66: Het museum over Den Haag verdient de steun van Den Haag

“Het Haags Historisch Museum is het museum dat het verhaal vertelt over onze stad, onze trots en onze veelzijdigheid. Een museum dat gaat over Hagenaars en Hagenezen, over iedereen die hier woont en heeft gewoond. Over iedereen die deze stad groot en grootser heeft gemaakt. Over een stad die uniek is in de wereld.” Met die woorden sprak Andrew van Esch zijn steun uit aan de investeringen in het Haags Historisch Museum.

Lees hier zijn volledige inbreng

Voorzitter, hier spreekt een gelukkig man. Niet alleen omdat we vandaag weer mogen stemmen vóór Europa, maar omdat ik ervan overtuigd ben dat dit voorstel voor een uitvoeringskrediet voor de renovatie van het Haags Historisch Museum het vast gaat halen.

Immers, dit is een museum dat gaat over Hagenaars en Hagenezen, over iedereen die hier woont en heeft gewoond. Over iedereen die deze stad groot en grootser heeft gemaakt. Over een stad die uniek is in de wereld en waar we graag een uithangbord voor hebben bedacht aan één van de mooiste plekken van de stad en ons land: aan de Hofvijver. Met zicht op de oorsprong van Den Haag en op wat straks weer het centrum van onze nationale politiek wordt.

Een museum dat het verhaal vertelt over onze stad, onze trots en onze veelzijdigheid.

Met grote belangstelling heb ik de stukken bestudeerd en ik ben blij met het ontwerp en wat dit zal bijdragen aan het gebouw en de bezoekerservaring. Lang lang geleden was er ook een ingrijpende renovatie van het Amsterdams Historisch Museum, met lekker veel glas en overdekte steegjes en het betrekken van  binnenplaatsen. Schitterend. Ons museum is wat kleiner, maar met deze renovatie zeker zo mooi en aantrekkelijk.

Dan over de cijfers. Ook die zijn niet shockerend of vreemd. Alleen de vraag die misschien moeilijk nu te beantwoorden is.. of juist niet. Wat is de te verwachten consequentie voor de cijfers van de BTW verhoging die nu in het hoofdlijnenakkoord staat van het nieuwe kabinet? Is nu al te bedenken wat hiervan de weerslag zal zijn op de inkomsten?

Voorzitter, het enige museum dat over Den Haag gaat vraagt om een renovatie en om een uitvoeringskrediet van ruim € 17,5 miljoen euro. Met plezier steunt D66 dit voorstel.