D66: Haal nieuw hoofdkantoor voor innovatie NAVO naar Den Haag

Andrew van Esch - Beeld: Martijn Beekman

Nederland mag het toekomstige hoofdkantoor van het NATO Innovation Fund gaan huisvesten. D66 Den Haag roept het college op om snel een lobby te starten om de organisatie naar Den Haag te halen. “Dit is een uitgelezen kans voor onze internationale stad om bij te dragen aan het verdedigen van democratie en vrije waarden”, zegt raadslid Andrew van Esch (D66).

Den Haag staat wereldwijd bekend als de thuisbasis van menig internationale organisatie. Het toekomstige hoofdkantoor van de innovatietak van de NAVO zou daar goed bijpassen, vindt D66-raadslid Andrew van Esch. “In een wereld waar democratie, vrede en vrijheid steeds meer onder druk staan vanuit Rusland, kan Den Haag bijdragen door de NAVO een thuis te bieden”, zegt Van Esch. Hij heeft daarom aan het stadsbestuur gevraagd om een lobby te starten het kantoor naar Den Haag te halen.

Andrew van Esch

Het hoofdkantoor is niet alleen goed voor het profiel van de stad. Van Esch: “Dit brengt banen naar onze stad, het brengt een boost naar ons bedrijfsleven en het versterkt de hightech startups in de hele regio”. Wat Van Esch betreft kan de lobby niet snel genoeg beginnen. “Niet alleen is dit goed voor onze stad, maar op deze manier kunnen we op onze bescheiden manier bijdragen aan het verdedigen van democratie en vrijheid.”