D66: Geen extra woningen, maar schimmel, leegstand en onzekerheid voor het Weigeliaplein

Bewoners op en rond het Weigeliaplein krijgen voorlopig géén zicht op nieuwe en gezonde woningen, maar moeten het doen met hun verloederde schimmelwoningen. Ook loopt de stad 120 extra woningen mis. Dat is het besluit dat de meerderheid van de raad heeft genomen. D66 kan er niet bij. “Dit is een totaal onverantwoorde keuze midden in een woningcrisis. Zo ga je niet met je inwoners om”.

De keuze die voorlag was  moderne en meer nieuwe woningen, of de bewoners in schimmelwoningen laten wachten totdat er iemand misschien ooit tot renovatie wil overgaan. Mekers: “HaagWonen heeft renovatievarianten VIER keer onderzocht en wil zich hier niet aan wagen. Wie gaat dat dan wel doen? Kabouters? Ik geloof niet in dat sprookje”. De nood is hoog, want 200 woningen op en rond het Weigeliaplein zijn al niet meer regulier bewoond en een deel is onbewoonbaar verklaard. Die leegstand zal alleen maar toenemen.

“In plaats van de bewoners te helpen en een nieuwe generatie ook een woning te gunnen, kiest de raad voor schimmel en leegstand.”

Peter Mekers

D66 deelt de frustratie over het gebrekkige onderhoud van de afgelopen decennia met tegenstanders van het plan voor nieuwbouw. Maar D66 vindt niet dat daarom de schimmelwoningen maar moeten blijven. Het is teleurstellend dat enkele progressieve partijen zich ook zo conservatief opstellen. Mekers: “In plaats van de bewoners te helpen en ook een nieuwe generatie ook een woning te gunnen, kiest de raad voor schimmel en leegstand, voorlopig zonder zicht op een oplossing.”