D66 en Hart voor Den Haag willen Tong Tong Fair behouden voor Den Haag

Andrew van Esch - Beeld: Martijn Beekman

Hart voor Den Haag en D66 zullen donderdag pleiten voor het behoud van de Tong Tong Fair. “De gemeente moet in gesprek gaan met Staatsbosbeheer en de directie van Tong Tong Festival om het festival in de maanden mei en/of juni op het Malieveld meerjarig in te plannen. Dit omdat de bedrijfsvoering niet kan worden gegarandeerd als het festival na 2025 naar september zal moeten verhuizen,” aldus de raadsleden Coen Bom (Hart voor Den Haag) en Andrew van Esch (D66), die erop wijzen dat dit jaar werd aangetoond dat een programmering in september geen goed idee is.

“De Tong Tong Fair kampte met hogere kosten voor de productie en geen beschikbaarheid van artiesten. De organisatie heeft aangegeven Den Haag te zullen verlaten als er geen streep gaat door september. En dat willen we niet. De Tong Tong Fair (ook wel Pasar Malam Besar) maakt sinds 1959 onderdeel uit van het culturele aanbod in Den Haag en is het grootste Euraziatische evenement ter wereld. Daar moeten we zuinig op zijn.”

Meerjarige subsidie
Naast de eis dat de Tong Tong Fair in mei/juni meerjaars moet worden ingepland op het Malieveld willen beide partijen dat het evenement toegevoegd wordt aan de lijst Beeldbepalende Evenementen. “Buiten het feit dat de Tong Tong Fair thuishoort op deze lijst, gaat plaatsing op deze lijst gepaard met een meerjarige subsidie. Dat zou een goede bedrijfsvoering mogelijk maken,” aldus Bom en Van Esch, die vinden dat Den Haag, als Weduwe van Indië, alles op alles moet zetten om de Tong Tong Fair voor de stad te behouden.

Bom: “Den Haag heeft van oudsher de grootste Indische gemeenschap van Nederland, daar mogen we best een stapje harder voor lopen.”

Van Esch: “Als authentieke Indische jongen gaat het echt aan mijn hart als de Tong Tong Fair uit Den Haag zou vertrekken. Dat kan ik toch niet laten gebeuren ten opzichte van mijn oude vader en ook mijn familieleden die jaarlijks genieten van dit prachtige typisch Haagse evenement?”

Indien de commissievergaderingen van deze week niet het gewenste resultaat hebben, dient Richard de Mos volgende week bij de begrotingsbehandeling een motie in namens beide partijen.