D66: breng de Pride terug naar Den Haag

Beeld: Martijn Beekman

Vieren en laten zien dat iedereen vrij en veilig zichzelf mag zijn. Dat is het idee achter de Pride Parade. Maar daarom is het zo pijnlijk dat sinds 2019 er geen Pride meer is geweest in Den Haag. Als het aan D66-raadslid Marije Mostert ligt wordt alles op alles gezet om de Pride in 2024 weer uitgebreid te vieren in de Den Haag.

Nog steeds homohaat
Sinds de coronapandemie heeft er in de internationale stad van vrede en recht geen Pride Parade meer plaatsgevonden. En dat is een tragisch gemis, aldus D66. “De Pride is niet een overbodig feestje”, zegt raadslid Mostert. “We zien dat homohaat en transfobie nog steeds plaatsvindt en we zien dat zelfs dat het Internationaal Homomonument op Koekamp meermaals beklad en vernield is. We mogen niet stil blijven. Het is tijd voor een Pride. Juist nu.”

“We mogen niet stil blijven. Het is tijd voor een Pride. Juist nu.”

Marije Mostert

Motie voor Pride
In een motie roept Mostert de gemeente daarom op om aan tafel te gaan zitten met de organisaties en samen in kaart te brengen welke obstakels er zijn en hoe de gemeente kan helpen. “Pride is gedragen door vrijwilligers, en die mogen we best een steuntje in de rug geven. Daarnaast moet er structureel geld beschikbaar zijn de komende jaren. Zeker na zoveel Pride-loze jaren”, aldus Mostert. “Het is hoog tijd om te laten zien dat je in Den Haag altijd vrij en veilig jezelf mag zijn”