Bibliotheek Den Haag krijgt 1,3 miljoen voor nieuwe vestigingen en ruime openingstijden

Robert van Asten - Beeld: Martijn Beekman

Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft in totaal 1,32 miljoen euro toegekend aan Den Haag voor het versterken van de bibliotheek in de stad. Met dit geld kunnen nieuwe vestigingen in Benoordenhout en Mariahoeve bekostigd worden en kunnen de vestiging in Laakkwartier en de Centrale Bibliotheek langer open. Wethouder Van Asten: “Dit is geweldig nieuws voor Den Haag. Bibliotheken zijn ongelooflijk belangrijk voor onze stad”

Het geld is afkomstig van de zogeheten regeling ‘Eenmalige specifieke uitkeringen lokale bibliotheekvoorzieningen 2023-2024’.  Een regeling waarmee gemeenten een tegemoetkoming kunnen krijgen in de kosten die zij maken voor de oprichting van nieuwe bibliotheekvestigingen en voor het verbeteren van bestaande bibliotheken. De gemeente Den Haag heeft al haar aanvragen ook toegekend gekregen. In totaal was er 19 miljoen euro beschikbaar voor de aanvragen in 2023.

“Bibliotheken zijn een spil in de wijk. Een plek waar mensen uit de buurt elkaar ontmoeten, ook buiten hun normale bubbel. Een plek waar je tot nieuwe inzichten komt.

Wethouder Robert van Asten (D66)

Wethouder Robert van Asten (bibliotheken) is zeer blij: “Bibliotheken zijn ongelooflijk belangrijk voor onze stad. Ze zijn een spil in de wijk. Een plek waar mensen uit de buurt elkaar ontmoeten, ook buiten hun normale bubbel. Een plek waar je tot nieuwe inzichten komt; waar kinderen worden voorgelezen, waar ruimte is voor expressie en waar ouderen wegwijs worden gemaakt in de digitale wereld. Ze zijn een plek voor iedereen. Die plekken zijn zeldzaam. Met dit geld kunnen we Benoordenhout en Mariahoeve ook zo’n plek geven. En kunnen we in Laakkwartier en het centrum langer open. Dit is geweldig nieuws voor Den Haag.”

Nieuwe vestigingen
In mei werd al bekend dat er een nieuwe, tijdelijke bibliotheek in Benoordenhout gevestigd wordt in het souterrain van het Rotonde-gebouw van de ANWB. Naar verwachting gaat de vestiging voor het einde van 2023 open.

Bibliotheek Den Haag heeft inmiddels 16 wijkbibliotheken, verspreid over de stad. Dit zijn gratis toegankelijke en laagdrempelige plekken voor alle inwoners, waar iedereen welkom is. De bibliotheek heeft een belangrijke rol in de bevordering van kansengelijkheid, inburgering, de aanpak van laaggeletterdheid en als toegankelijke ontmoetingsplek voor iedereen in de stad.