
Op naar de verkiezingen 2026!
Stel je kandidaat als lijstrekker
We zijn op zoek naar een aansprekende lijsttrekker om tijdens de gemeenteraadsverkiezing de grootste partij te worden! Het profiel voor de kandidaat-lijsttrekker, vastgesteld door de AAV, is hier te vinden. Het proces om de lijsttrekker te verkiezen bestaat uit de volgende stappen:
Stap 1: Kandidaatstellingsperiode van 06-05-2025 (12:00 uur) tot 27-05-2025 (12:00 uur)
Geïnteresseerde kandidaat-lijsttrekkers kunnen zich vanaf 06-05-2025 aanmelden via MijnD66. Om zich te kandideren heeft de lijsttrekker 75 ondersteuningsverklaringen nodig. Ondersteuningsverklaringen moeten via MijnD66 worden geregistreerd tijdens de kandidaatstellingsperiode. Kandidaten kunnen in MijnD66 een persoonlijke link genereren waarbij leden, na in te loggen, direct een ondersteuningsverklaring af kunnen geven. Het is mogelijk om ondersteuningsverklaringen te verzamelen voordat het kandidaatstellingsformulier volledig is ingevuld. Ondersteuningsverklaringen die op enig andere manier worden aangeleverd zijn niet geldig.
Stap 2: Acceptatie door de Afdelingsverkiezingscommissie op 28 mei 2025
Na de kandidaatstellingsperiode beoordeelt de Afdelingsverkiezingscommissie of de kandidaten voldoen aan de voorwaarden. Daarbij worden de volgende zaken gecontroleerd:
– Of alle afgelegde verklaringen kloppen;
– Of het kandidaatstellingsformulier volledig en op tijd is ingevuld’;
– Of de kandidaat niet 12 aaneengesloten jaren lid is geweest van de gemeenteraad of de kandidaat hiervoor dispensatie heeft ontvangen;
– Of de kandidaat diens contributie heeft betaald en alle overige financiële verplichtingen heeft voldaan;
– Of de kandidaat voldoende ondersteuningsverklaringen heeft verzameld;
– Of de kandidaat ten minste een half jaar lid is van D66 of daarvoor dispensatie heeft ontvangen.
Indien het antwoord op alle bovenstaande vragen ‘Ja’ is, wordt de kandidaat door de Afdelingsverkiezingscommissie geaccepteerd.
Stap 3: Digitale stemming van 12-06-2025 (12:00 uur) tot en met 24-06-2025 (12:00 uur)
De lijsttrekker wordt via een digitale stemming door de leden verkozen. Alle leden van de afdeling krijgen een uitnodiging om te stemmen.
Stap 4: Vaststellen uitslagen op 25 juni
De Afdelingsverkiezingscommissie stelt de uitslagen vast op basis van een door het online systeem gegenereerde proces-verbaal. De uitslag wordt allereerst aan de kandidaten gecommuniceerd en vervolgens aan de leden.
Stel je kandidaat voor de gemeenteraad
Na de verkiezing van de lijsttrekker start de kandidaatstelling voor de lijst van D66 Den Haag. Als je op de kieslijst staat ben je tijdens de gemeenteraadsverkiezing kandidaat-gemeenteraadslid. Het profiel voor kandidaten, vastgesteld door de AAV, is hier te vinden. Het proces om de kandidaat-gemeenteraadsleden te verkiezen bestaat uit de volgende stappen:
Stap 1: Kandidaatstellingsperiode van 01-07-2025 (12:00 uur) tot 09-09-2025 (12:00 uur)
Geïnteresseerde kandidaten kunnen zich vanaf 01-07-2025 aanmelden via MijnD66. In tegenstelling tot de lijsttrekkersverkiezing zijn geen ondersteuningsverklaringen nodig.
Stap 2: Acceptatie door de Afdelingsverkiezingscommissie op 10 september 2025
Na de kandidaatstellingsperiode beoordeelt de Afdelingsverkiezingscommissie of de kandidaten voldoen aan de voorwaarden. Daarbij worden de volgende zaken gecontroleerd:
– Of alle afgelegde verklaringen kloppen;
– Of het kandidaatstellingsformulier volledig en op tijd is ingevuld’;
– Of de kandidaat niet 12 aaneengesloten jaren lid is geweest van de gemeenteraad of de kandidaat hiervoor dispensatie heeft ontvangen;
– Of de kandidaat diens contributie heeft betaald en alle overige financiële verplichtingen heeft voldaan;
– Of de kandidaat ten minste een half jaar lid is van D66 of daarvoor dispensatie heeft ontvangen.
Indien het antwoord op alle bovenstaande vragen ‘Ja’ is, wordt de kandidaat door de Afdelingsverkiezingscommissie geaccepteerd.
Stap 3: Advies- en integriteitsgesprek tussen 10 september 2025 en 14 oktober 2025
Na acceptatie door de Afdelingsverkiezingscommissie volgt een gesprek met de Lijstadviescommissie (LAC). De Lijstadviescommissie beoordeelt of de kandidaat voldoet aan het gevraagde profiel en of er relevante integriteitsaspecten spelen die meegewogen moeten worden bij het beoordelen van de kandidaat. Op basis van het advies is een tweede gesprek mogelijk. Kandidaten kunnen zich op basis van het advies tot en met 30 oktober 2025 nog anoniem terugtrekken.
Stap 4: Digitale stemming van 06-11-2025 (12:00 uur) tot en met 18-11-2025 (12:00 uur)
De kandidaten worden via een digitale stemming door de leden verkozen. Alle leden van de afdeling krijgen een uitnodiging om te stemmen.
Stap 5: Vaststellen uitslagen op 19 november 2025
De Afdelingsverkiezingscommissie stelt de uitslagen vast op basis van een door het online systeem gegenereerde proces-verbaal. De uitslag wordt allereerst aan de kandidaten gecommuniceerd en vervolgens wordt de lijst met de leden gedeeld.
Na vaststelling van de kandidatenlijst start de Afdelingsverkiezingscommissie het formele indienproces van de lijst bij het Centrale Stembureau. De kandidatenlijst is pas officieel op het moment dat deze door het Centrale Stembureau is geaccepteerd. De kandidaten moeten op een door de Afdelingsverkiezingscommissie nader te communiceren moment beschikbaar zijn om de juiste formulieren te tekenen.
Geïnteresseerd voor wethouderschap?
Zie jij jezelf als wethouder van de mooiste stad van Nederland? Momenteel wordt de wethoudersadviescommissie (WAC) samengesteld, die met je kunnen kijken of je ambitie aansluit bij onze afdeling en gemeente. Meer informatie volgt spoedig via deze pagina.