Democratie en recht in het nieuwe coalitieakkoord

Den Haag heeft een nieuwe coalitie met een nieuw akkoord! Samen met GroenLinks, PvdD, PvdA, CDA en Denk vormt D66 een brede coalitie die vol nieuwe energie aan de slag gaat. Niet alleen is het ons gelukt om het akkoord in record tempo te schrijven, maar het staat ook bol van de ambitieuze plannen, bijvoorbeeld op het gebied van democratie en recht.

Lees hier de hoogtepunten:

Overheid op menselijke maat Wij willen een nabije overheid zijn, die benaderbaar is voor onze inwoners. We verkleinen de afstand tussen het stadhuis en de inwoners, vooral in wijken waar mensen de weg naar het stadhuis niet gemakkelijk weten te vinden en waar het vertrouwen laag is.
Klimaatberaad De klimaatcrisis kunnen we alleen samen aan. Daarom stellen we een Klimaatberaad in om de stad mee te laten denken over ons klimaatbeleid
Ondermijning aanpakken De huidige aanpak ondermijning zetten we voort. Wij verstoren criminele activiteiten en werpen barrières op tegen criminele verdienmodellen. De invoering van vergunningplicht voor (retail)bedrijven is succesvol gebleken en breiden we verder uit
Contactpunt in de wijk We willen een gemeentelijk contactpunt in elke Haagse wijk. Inwoners kunnen daar terecht bij een medewerker voor informatie over gemeentelijke dienstverlening als vergunningen, inkomensondersteuning of zorg, of over geplande werkzaamheden in de wijk
Jongeren praten mee Haagse kinderen en jongeren praten mee. Onze besluiten gaan namelijk over hun toekomst
Racisme Samen maken wij een vuist tegen racisme en alle vormen van discriminatie. We nemen de aanbevelingen uit het Haagse Stembusakkoord Antiracisme integraal over.
Verplaatsen coffeeshops In de Weimarstraat en het Zeeheldenkwartier is overlast door het grote aantal coffeeshops. Wij steunen het verplaatsen van twee coffeeshops uit deze gebieden.
Vrouwenrechtswinkel Er komt een vrouwenrechtswinkel waar vrouwen terecht kunnen voor gratis juridisch advies
Straatintimidatie We pakken straatintimidatie aan en werken hiervoor samen met maatschappelijke organisaties, stadsdelen en andere relevante stakeholders. Ook gaan we het stedelijke meldpunt voor straatintimidatie door ontwikkelen
Buurtpreventieteams We werken meer samen met bewoners en lokale organisaties om sociale problemen aan te pakken. Denk dan ook aan buurtinitiatieven zoals buurtpreventieteams