Gemeente Den Haag wil Oekraïense stad Odesa bij wederopbouw helpen

Constant Martini (Hart voor Den Haag), Andrew van Esch (D66) en Samir Ahraui (PvdA) Beeld: D66

De gemeente Den Haag zou een samenwerkingsverband aan moeten gaan met de Oekraïense stad Odesa, om zo deze stad te helpen met de wederopbouw. Dat staat in het verslag van de delegatie van drie raadsleden die op verzoek van de burgemeester naar Oekraïne zijn afgereisd. Daar deden ze onderzoek naar welke stad Den Haag het beste zou kunnen bijstaan. Het verslag is toegestuurd aan de gemeenteraad en is hier te lezen.

Als internationale stad van Vrede en Recht wil Den Haag niet alleen recht spreken en voor vrede strijden, maar ook een bijdrage leveren aan de wederopbouw van Oekraïne. Daartoe besloot de Haagse gemeenteraad in de zomer van 2023. De raad nam een motie aan om een onderzoek te doen naar de mogelijkheid voor een wederopbouwproject in samenwerking met een stad in Oekraïne.

Intens, emotioneel en inspirerend

Eerder dit jaar reisde daarom een delegatie van raadsleden Constant Martini (Hart voor Den Haag), Andrew van Esch (D66), en Samir Ahraui (PvdA) naar Oekraïne om te onderzoeken welke stad het beste zou passen. Het bezoek aan Oekraïne was niet zonder risico’s. De delegatie moest hun eerste nacht deels doorbrengen in een schuilkelder en werd gedurende hun bezoek een aantal keer opgeschrikt door waarschuwingen voor luchtalarmen. “Onze reis was intens en emotioneel, maar ook inspirerend”, zei Van Esch over het bezoek aan Oekraïne.

“De stad achter de duinen van de Noordzee kan veel betekenen voor de parel van de Zwarte Zee”

Raadslid Andrew van Esch

Den Haag aan de Zwarte Zee
Na verschillende vertegenwoordigers te hebben gesproken schreef de delegatie een verslag, waarin uiteen is gezet welke stad het beste past bij de Haagse ambitie om een Oekraïense stad te helpen. Daar kwam Odesa als beste stad naar voren. Odesa heeft veel overeenkomsten met Den Haag. Beide steden hebben een rijke culturele geschiedenis en een belangrijke historische plaats in hun respectievelijke landen. Bovendien past Odesa ook goed bij de bredere metropoolregio die Den Haag deelt met Rotterdam, aangezien Odesa een belangrijke havenstad is. “Odesa is in veel opzichten een Den Haag aan de Zwarte Zee, en Den Haag een Odesa aan de Noordzee”, vat Van Esch samen.

Andere opties onderzocht

Andere steden die zijn onderzocht door het drietal zijn onder andere Dnipro en Kharkiv, maar deze steden liggen zodanig in de vuurlinie dat het veiligheidsrisico nu te groot is en de wederopbouw operaties niet realistisch zijn voor de gemeente Den Haag. Het verslag van de drie raadsleden is nu in handen van de gemeenteraad en het zal worden besproken in de komende weken.