D66 presenteert manifest “Vrij en veilig jezelf zijn” aan begin Haagse Pride

Beeld: Arthur zKrause

Iedereen in Den Haag moet vrij en veilig zichzelf kunnen zijn. Maar zo vanzelfsprekend is dat niet voor Haagse LHBTIQA+’ers.  Geweld, intimidatie en haat vind nog altijd te vaak voor tegen de homogemeenschap in Den Haag. Daarom komt D66 met een manifest met 17 punten om homohaat een halt toe te roepen en Den Haag een meer open en tolerante stad te maken.

Veilig jezelf zijn
Aan de ene kant gaan veel punten om de veiligheid en de stem van de homogemeenschap in Den Haag beter te garanderen. Dit door bijvoorbeeld door homohaat duidelijker een speerpunt te maken van de politie en straatintimidatie hard aan te pakken. Ook moet er duidelijker LHBTIQA+beleid komen bij woonbeleid en ouderenbeleid, waar ook LHBTIQA+ers aan kunnen bijdragen.

Vrij jezelf zijn
Aan de andere kant richt het manifest zich ook vooral op meer vrijheid voor de Haagse homogemeenschap. Zo moet de Haagse Pride een terugkerend evenement worden met de nodige steun van de gemeente, moet het queer nachtleven een impuls krijgen en moet er meer aandacht komen voor de LHBTIQA+geschiedenis van Den Haag. De gemeente moet in haar eigen regelingen op het gebied van meerouderschap, adoptie, transitieverlof en partnerdefinitie als werkgever ook verder gaan dan de nu bestaande regelingen. En het internationale homomonument, een icoon voor de homogemeenschap, moet een trouwlocatie worden.

Ondertekening
Het manifest, geschreven door D66-raadsleden Marije Mostert en Peter Mekers, is geïnspireerd door gesprekken die ze hebben gevoerd met verschillende LHBTIQA+organisaties. Het manifest wordt gepresenteerd en ondertekend op vrijdag 17 mei, de dag van de start van de Haagse Pride en Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie. Mostert en Mekers: “Met deze 17 punten laten we als internationale stad van Vrede en Recht echt zien dat iedereen hier vrij en veilig zichzelf kan zijn”.