Mobiliteit in het nieuwe coalitieakkoord
Den Haag heeft een nieuwe coalitie met een nieuw akkoord! Samen met GroenLinks, PvdD, PvdA, CDA en Denk vormt D66 een brede coalitie die vol nieuwe energie aan de slag gaat. Niet alleen is het ons gelukt om het akkoord in record tempo te schrijven, maar het staat ook bol van de ambitieuze plannen, bijvoorbeeld op het gebied van mobiliteit en verkeer.
Lees hier de hoogtepunten:
Ruim baan voor de fiets
We blijven ruim baan geven aan de fiets en de voetganger. Als een straat opnieuw wordt ingericht kijken we eerst naar de voetgangers en fietsers, dan naar het openbaar vervoer, dan deelmobiliteit en als laatste naar de prive auto.
Binnenstad voor de voetgangers
De binnenstad maken we prettiger voor voetgangers. Bij de (her)inrichting van de publieke ruimte zorgen we voor fijne wandelroutes. Van de Haagse Markt tot aan de zee, we blijven werken aan het verbeteren van het hoofdwandelnetwerk. We zorgen voor betere, veiligere oversteekmogelijkheden voor voetgangers;
Aanpakken onveilige kruispunten
De Zevensprong moet sneller veilig en prettig worden gemaakt voor fietsers en voetgangers. Dat pakken we eerst op, terwijl we werken aan een langere termijnoplossing. Ook andere onveilige kruispunten pakken we aan, zoals de Vaillantlaan met de Hoefkade en Wouwermanstraat.
OV van de toekomst
We blijven werken aan het OV van de toekomst. Nu het Binckhorst tracé een forse stap dichterbij is gekomen, richten we onze aandacht nu op de ZuidWestLandcorridor en de rest van de Koningscorridor;
Autovrije straten
Buitenspelen en naar school gaan veilig moet zijn, maken we een autovrije dag in de straat of buurt mogelijk. Ook verbeteren we de schoolzones en willen we schoolstraten waar het kan
Fietstunnels
Voor fietsers werken we aan de onderdoorgang van de Lozerlaan bij de Erasmusweg, ook om vanuit het vernieuwde ZuidWest veilig te kunnen fietsen en wandelen naar het groen rond De Uithof en Madestein
30km is de norm
Doorgaand verkeer willen we niet in woonwijken. 30 kilometer per uur wordt daar de norm.
Gratis OV voor kinderen
We starten een pilot voor gratis ov voor kinderen van 4 tot en met 11 jaar.
Nachtbus terug
We vragen HTM om de nachtbussen zo spoedig mogelijk terug te laten komen
Deelmobiliteit
We stimuleren bewoners om over te schakelen naar deelauto’s