Haagse ouderen beter beschermd met waarschuwingssysteem

Beeld: Eduardo Barrios

Huisartsen en zorgverleners moeten ouderen er beter op gaan wijzen dat waarschuwingssystemen vergoed kunnen worden. Het klinkt simpel, maar daarmee kunnen levens worden gered. Dankzij een motie van D66 zullen hopelijk veel Haagse ouderen snel een waarschuwingssysteem aanschaffen.

Onlangs werden twee kwetsbare, zelfstandig wonende ouderen met onderkoelingsverschijnselen in het ziekenhuis zijn opgenomen. Eén van deze ouderen aan de gevolgen hiervan overleden. Juist om dit soort tragische verhalen te voorkomen zijn er persoonlijke waarschuwingssystemen zodat ouderen na een ongeluk om hulp kunnen vragen. Maar wat bleek, deze ouderen hadden niet deze waarschuwingssystemen omdat ze niet wisten dat die vergoed werden en ze zelf het geld niet hadden.

“Dit soort tragisch leed kunnen we voorkomen” zegt Anno Fekkes (D66). “Deze waarschuwingssystemen, een knopje dat je om je nek kan hangen bijvoorbeeld, zijn speciaal gemaakt om ervoor te zorgen dat een klein ongelukje niet fataal wordt”. Daarom heeft hij dankzijn een motie, ingediend door raadslid Caroline Verduin, ervoor gezorgd dat huisartsen en andere zorgverleners ouderen er actiever op gaan wijzen dat ze dit niet zelf hoeven te betalen. “Want een gewaarschuwd mens telt voor twee”, vat Fekkes samen.