Motie bestrijden armoede bij kinderen

“Juf, die banaan die u me gaf, dat was soms het enige wat ik at op een dag”. “Dat zei een oud leerling een paar jaar geleden tegen me toen ik hem tegenkwam bij zijn eerste baan in een winkel”,  aldus Donja Hoevers, fractievoorzitter D66 De Bilt.

Beeld: D66 De Bilt

Kinderarmoede

Armoede onder kinderen is schrijnend, een kind dat opgroeit in armoede krijgt andere kansen dan leeftijdsgenoten. Het voorkomen van armoede zorgt voor betere kansen voor het kind, op school en thuis, maar ook qua ontwikkeling (mentaal en fysiek) en voorkomt dat armoede overgaat op de volgende generatie. Kinderen verdienen gelijke kansen, de plek waar je opgroeit mag geen gevolgen hebben voor de dingen die je in je verdere leven kan bereiken.

Initiatief van D66

D66 heeft het initiatief genomen, ondersteund door VVD en GroenLinks om 200.000 Euro, een bedrag wat overgebleven is uit het budget Energiearmoede,  rechtstreeks te gebruiken voor kinderen die opgroeien in armoede. Want ook in Gemeente De Bilt wonen kinderen die slechts 1x per jaar hun wijk uit komen, op het jaarlijkse schoolreisje.

Partners

We hebben gevraagd om gebruik te maken van onze partners, betrokken bij de Lokale Educatieve Agenda. Scholen, maatschappelijk middenveld, kunst, cultuur en sportverenigingen kennen de kinderen het beste en weten wat nodig is. Daarnaast hebben we gevraagd om kinderen te betrekken, zij weten het beste wat ze nodig hebben om mee te kunnen doen.

Motie

Lees hier de motie van D66 De Bilt.