Culemborgs buitengebied ook na 2040 open en groen

Welke stad willen wij zijn in 2024?
Hoe ziet Culemborg er dan uit? Groen? Nieuwe huizen? Ruimte voor water en voor klimaatadaptatie?

Vandaag heeft de gemeenteraad de omgevingsvisie 2040 vastgesteld. Hierin wordt de toekomst van de indeling van Culemborg geschetst.

Er is onder andere ruimte voor nieuwe woningen, ondernemen, duurzame energie, groen, ontmoeten, bewegen en biodiversiteit. We houden rekening met het klimaat, en met een vitale binnenstad.

Er worden keuzes gemaakt binnen de beperkte ruimte die er is. D66 is heel trots op deze inclusieve groene visie!

Er is een punt waar D66 de nadruk op legt. En dat is dat we moeten bouwen binnen de stadsgrenzen, en niet in het buitengebied. Culemborg hoeft niet vast te groeien aan buurtgemeenten, zoals dat in de Randstad gebeurt.

Deze visie lijkt de deur voor bouwen in het buitengebied op de lange termijn op een kier te zetten. Wij vinden het heel belangrijk het bestaande groen en de sterk onder druk staande biodiversiteit minimaal te behouden. Om die reden zijn we pertinent tegen het bouwen van grote woningbouw projecten in het buitengebied.

Wat ons betreft wordt hier geen mogelijkheid geopend, ook niet na onderzoek over 20 jaar, en moeten we het doen met de bestaande vierkante meters beton binnen de huidige grenzen.

Daarom heeft D66 hier samen met GroenLinks en de Partij voor de Dieren een amendement over geschreven: Culemborg bouwt de komende jaren binnen de stadgrenzen, bijvoorbeeld in de stationsomgeving. Het buitengebied houden we open en groen, zodat we geen groter versteend geheel maken. Een gebied waarin mensen kunnen ondernemen, ontspannen, en waar ruimte is voor meer biodiversiteit en klimaatadaptatie.
Ten slotte is Culemborg ook een inclusieve stad. Om dat expliciet te benoemen schreef de Partij voor de Dieren een amendement, dat D66 mede heeft ingediend. Het amendement is uiteraard aangenomen. Want iedereen in Culemborg is en blijft welkom!