Algemene beschouwingen D66 Culemborg 2025-2028

Door Dagmar Kusters: fractievoorzitter D66 Culemborg:

Om te beginnen complimenten voor een leesbare kadernota, wat een mooie stappen worden er gezet om raad en stad beter te informeren in heldere taal. D66 hecht ook waarde aan de aanvulling van de financiële spelregels. Zoals wij eerder aangaven in deze raad, komt het nu aan op gedrag en het naleven van de regels.

Over gedrag gesproken, ik vind het fijn als we elkaar versterken op social media, en als we kritisch zijn, wat natuurlijk ook mag, dat we dat op een respectvolle manier doen naar elkaar.

Vorig jaar bij de kadernota sprak ik ultra korte algemene beschouwingen dat het in deze financiële situatie neer op twee woorden: Keuzes Maken.
En dat hebben we gedaan!

We kiezen in deze kadernota voor een levendige vrijstad blijven die ondersteunend en toekomstbestendig is.

We kiezen in deze kadernota voor jeugd en jongeren, bijvoorbeeld door de dagelijkse aanwezigheid van jongerenwerkers op onze scholen voor voortgezet onderwijs te behouden.

We investeren in een uitvoeringsplan voor de cultuurvisie.

We blijven werken aan ontmoeten met een nieuw accommodatieloket.

We kiezen in deze kadernota voor het bouwen van woningen in een groene omgeving.

Bovenal kiezen we in deze kadernota voor zorg voor elkaar, voor jeugd, en voor vertrouwen in de toekomst. In ons verkiezingsprogramma schreven we al over gelijke kansen voor alle Culemborgse kinderen.

Onderwijs op 1.
D66 is blij dat we nu ruimte maken voor vernieuwing van onderwijsgebouwen, zoals het KWC. Dat klinkt nog een beetje tam. Als echte onderwijs partij, zijn we echt echt echt mega trots op onze scholen en dit college die samen plannen maken voor nieuwe schoolgebouwen. Groene schoolpleinen. Luchtkwaliteit. Je prettig voelen op school. En we zijn nog trotser dat vorige week de eerste stap naar een nieuw KWC in deze raad is gezet. De kadernota is ook daarvoor belangrijk.

Natuurlijk zien ook wij zaken die pijn doen. Wij leggen bijvoorbeeld nadruk op de subsidie voor initiatieven in het verlengde van onderwijs, zoals de Hub Rivierenland, en KEC. En D66 ziet ook zaken die we liever anders zouden zien. Richting de begroting is D66 kritisch op lastenverzwaring voor burgers en extra ambtelijke ondersteuning. Want wij kiezen liever minder projecten door het huidige aantal medewerkers. Keuzes in ambities, zodat we die ook daadwerkelijk kunnen realiseren. Wat we daarmee ook zeggen is: de pijn van ombuigen geeft aan de andere zijde van de medaille de heling van focus en rust.

Maar voor nu terug naar onze euforie:  ode aan het onderwijs. En aan een nieuwe plek voor onze docenten en leerlingen. We kijken uit naar doen en bouwen.

fractievoorzitter D66 Dagmar Kusters