Beschut werk en betekenisvol bijdragen

D66 is warm voorstander van beschut werk. Iedereen, dus ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, heeft recht op zelfontplooiing en talentontwikkeling. De menselijke maat staat voorop.

Uitgaan van de kracht van mensen

Met oog voor de persoon wordt bekeken wat hij of zij wél kan en welke functie/omgeving past. We zijn blij met BIGA, de voormalig sociale werkvoorziening, die zich ontwikkeld heeft tot een maatschappelijke onderneming van formaat, waar veel mensen een fijne arbeidsplek vinden in een bedrijf waar ze trots op kunnen zijn Het vertrouwen en de waardering krijgen dat jouw bijdrage er toe doet telt: voor je buurt, de vereniging, of je werkgever.

Helpen naar betaald werken

Werk is meer dan inkomen, werk draagt bij aan eigenwaarde. Als bewoners hun baan kwijtraken, ondersteunen wij hen op weg naar ander betaald werk. Maatwerk staat voor D66 hierbij voorop: kwaliteit boven snelheid. We gaan voor een duurzame oplossing, dat is niet altijd de snelste oplossing. We willen dat onze bewoners aan de slag gaan met een baan die bij hen past, waarin zij zich fijn voelen en waaruit een duurzame werkrelatie voortkomt. En als dat dicht bij huis kan, dan is dat helemaal mooi.

Dat vraagt om goed samenwerken met onze regionale sociale dienst, het UWV, het bedrijfsleven en het onderwijs. Een goed voorbeeld van deze samenwerking zijn de ‘Ik zorg-shops’. Een concept dat in onze regio is ontwikkeld en nu op meer plekken wordt uitgerold om mensen te interesseren voor de zorg. Deze aanpak willen we ook inzetten voor andere sectoren met grote personeelstekorten

Betekenisvolle dagbesteding

D66 wil mensen die al langere tijd geen werk hebben, of (tijdelijk) niet kunnen werken, de kans bieden om een zinvolle dagbesteding te vinden. Dat is maatwerk. Bijvoorbeeld vrijwilligerswerk, beschut werk, of een stageplek. daarvoor moet je terecht kunnen bij het ‘Centrum voor Elkaar’.

D66 werkt aan jouw toekomst in Bunnik, Odijk en Werkhoven. Met meer betaalbare woningen, groene en duurzame dorpen, en verbinding tussen jou en de politiek.