Verslag raadvergadering

Plan van Aanpak Herinrichting Oranjebuurt 2024
Winny Toersen (D66) vraagt aandacht voor meer duidelijkheid voor de inwoners van de Oranjebuurt. Het lijkt nu of de eerste schetsen al definitief zijn, maar er is nog ruimte om mee te kijken naar de definitieve invulling. Het amendement voor toevoeging van het verbeteren van de leefbaarheid werd door D66 mee ingediend.
Nadat de portefeuillehouder, wethouder De Groot, had aangegeven geen bezwaar te hebben, werd het amendement met algemene stemmen aangenomen.

Omgevingsprogramma Groen, uitwerking ‘Groene Koers Bunnik 2024-2040
Klaas Maijer (D66) laat weten dat D66 tevreden is over het omgevingsprogramma Groen, maar dat de uitvoering niet vanzelf gaat en dat we hier wat voor moeten doen. We staan achter de keuze voor variant Accent dat zorgt voor de benodigde kwaliteit voor de leefbaarheid, klimaatbestendigheid en biodeversiteit. Voor de maatregelen die hierbij horen maken we samen met P21 en fractie Visser extra geld vrij uit de financiële meevallers. Tevens willen we dat de raad vooraf geïnformeerd wordt over te nemen maatregelen (de coalitie diende de motie van fractie Visser hierover mede in).

Uitvoeringsplan grondstoffen Bunnik
Klaas Maijer (D66) geeft aan dat eerder onze wens al is uitgesproken om op een maximaal haalbare manier restafval te verminderen en afvalscheiding te stimuleren. Deze aanbeveling in het raadsvoorstel heeft ook het meeste draagvlak onder de inwoners.
Veel mensen doen al veel aan afvalscheiding, maar het is nog niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Het voorliggende pakket ‘laagfrequent inzamelen in combinatie met een tarief op restafval’ met uiteenlopende aanvullende maatregelen is de manier om grotere kostenstijgingen in de toekomst te voorkomen. Daarom konden wij het amendement van het CDA niet steunen, waarin gevraagd werd om voor de minimale variant te kiezen, waarmee veel van deze maatregelen niet uitgevoerd werden.

Vraag: zwemvlonder
Ralph Hallo (D66) stelde vragen over de verwijderde kano/zwemvlonder. In februari hebben we hier ook al schriftelijke vragen over gesteld. Het is nu zomer en zowel de raad als de bewoners weten nog steeds niet waar we aan toe zijn.
Portefeuillehouder de Groot heeft laten weten dat volgende week openbaar gemaakt kan worden wat de nieuwe locatie van de vlonder wordt en dat de raad hierover geïnformeerd zal worden. Het werd duidelijk dat de vlonder niet terugkomt op dezelfde plek. Er zal nog een vergunningsaanvraag nodig zijn bij HDSR, en naar verwachting kan dan pas in september een nieuwe vlonder geplaatst worden. We hebben aangegeven dat eerder natuurlijk best mooi zou zijn.

Vraag: leerlingenvervoer
Er is paniek bij ouders over de aanbesteding naar een andere vervoerder, met een overgangsperiode van vier maanden waarin er geen vervoer is. Winny Toersen (D66) stelt hierover vragen. In Wijk bij Duurstede komen ouders hierover bij elkaar. Wat is de situatie nu in Bunnik en zijn alle betrokkenen geïnformeerd?
Portefeuillehouder James onderstreept dat dit voor veel ouders en kinderen van essentieel belang is. Er is wekelijks crisisoverleg, maar helaas is er nog geen oplossing op dit moment. Een raadsinformatienota hierover volgt nog. Er wordt heel hard gewerkt; er is contact geweest met Connexxion, de toekomstige vervoerder, en andere vervoerders. Er is persoonlijk contact geweest met veel ouders; de druk op de gezinnen is heel hoog. Het resultaat is dat een aantal ouders het vervoer nu zelf regelt (10%), een bureau is ingericht voor planning, en vervoerders zijn benaderd om in te springen voor de tijdelijke periode. Scholen zijn ook geïnformeerd.

Motie vreemd aan de orde van de dag
Deze motie van het CDA om andere alternatieven voor de onderdoorgang van de N229 bij de Vork door te rekenen, werd verworpen. De raad heeft eerder al naar alternatieve mogelijkheden gekeken en bepaald dat, los van de kosten, het huidige plan het beste alternatief is. Veiligheidsafwegingen speelden hierbij een belangrijke rol. Volgens portefeuillehouder James bieden andere alternatieven niet de gewenste oplossing of zijn ze niet in te passen. Daarom werd de motie verworpen door alle fracties, met uitzondering van het CDA.