Maidenspeech Kasper van de Langenberg

Vrijdag 7 juli hield Kasper van de Langenberg zijn maidenspeech tijdens de behandeling van de wijziging van de interim omgevingsverordening.

Niet alles kan overal

Dank voorzitter,

Opgeleid als planoloog, werkzaam in de gebiedsontwikkeling en vooral ook als wielrenner fietsend door onze mooie provincie, ben ik gefascineerd geraakt door de vraag: Hoe richten we onze leefomgeving zo goed mogelijk in? Duidelijk mogen zijn door de enorme vraag naar woningen en werklocaties dat ruimtelijke ordening actueler is dan ooit.

Als ik door Brabant fiets is het ook duidelijk dat zeker hier in ons mooie Brabant het noodzakelijk is keuzes te maken om de meest duurzame ruimtelijke puzzel te leggen. Of zoals een wijs man verwoordde: ‘Niet alles kan overal’. Voor D66 Brabant is het duidelijk dat we moeten ingrijpen om paal en perk te stellen aan de forse toename van grootschalige logistiek.

Verdozing

Het extreem hoge tempo waarmee deze zogenoemde ‘verdozing’ op onze Brabantse bedrijventerreinen toeneemt vinden we ongewenst.

Het enorme ruimtebeslag wat hiermee gepaard gaat, staat wat ons betreft onvoldoende in verhouding met de toegevoegde waarde aan ons Brabantse economische ecosysteem in Brabant. Daarnaast vinden we de negatieve effecten op het Brabantse landschap en de ruimtelijke kwaliteit, het gebruik van onze infrastructuur en de negatieve effecten op de woningmarkt te groot.

Laten we onze bedrijventerreinen efficiënt benutten en gaan voor kwaliteit boven kwantiteit. D66 maakt graag ruimte om te groeien naar een circulaire economie. D66 Brabant stemt daarom van harte in met deze maatregel.

Toekomstperspectief

Wel vinden wij het van belang dat wij als Staten de opgenomen uitzonderingsregelingen kunnen monitoren, daarom zijn we mede-indiener van de motie Grootschalige Logistiek.

En wie weet mag ik dan over 10-20 jaar, als ik op een rustig tempo door onze mooie provincie fiets, net als alle andere Brabanders, genieten van een omgeving waar werklocaties écht hoogwaardig zijn en goed landschappelijk zijn ingepast.