Beleidskader Wonen en Werken

Spreektekst oordeelsvormend

Voorzitter,

Voor ons ligt het concept beleidskader Wonen en Werken. We geven hier graag onze eerste indrukken als D66 Brabant. Vandaag hebben we al gesproken over de grootstedelijke ontwikkelingen in Eindhoven. En straks komt ook nog Breda aan bod. Dit beleidskader is natuurlijk breder en ziet op de verstedelijking van niet alleen de steden, maar ook de middelgrote steden en dorpen in Brabant.

Denk nu na over de problemen van morgen

Zoals we vanmorgen al aangaven spelen er heel wat risico’s. Maar dit geeft ons ook de kans om nog veel beter vorm te geven aan oplossingen van de actuele problemen van vandaag en de toekomst. Denk dan aan: klimaat (adaptatie), energietransitie, mobiliteit, water en bodem, biodiversiteit, passend en betaalbaar wonen, circulariteit en de leefbaarheid en kwaliteit van de kleinere dorpen.

Het thema Wonen en Werken is op dit moment zeer actueel. De economie groeit en het aantal inwoners in Nederland, en zeker ook in Brabant, neemt fors toe. Wij ondersteunen de visie in het beleidskader om in te zetten op inbreiding in de steden en met name in de dorpen die hiermee een kwaliteitsslag kunnen maken. D66 Brabant is voorstander van de variant van de polycentrische ontwikkeling.

D66 Brabant vindt dat de volgende onderwerpen in het beleidskader meer aandacht moeten krijgen:

Zet een vaste koers uit en blijf daarop sturen!
Gemeenten en inwoners vragen om een duidelijke koers zodat zij ook weten waar ze aan toe zijn. Mooie woorden zijn goed, maar uiteindelijk moeten we ook echt dingen voor elkaar krijgen.

Monitoring
Houd goed bij wat nu echt de vraag is en welke ontwikkelingen er zijn en stuur daarop indien dat nodig is.

Klimaatadaptatie
Laat bodem en water, klimaat en gezondheid echt sturend zijn en neem de klimaatadaptatie serieus. Ook als dat even minder goed uitkomt.

Wonen en Werken in Balans
Verder mag wat ons betreft in het beleidskader meer balans komen in de onderwerpen wonen en werken.

Tot zover voorzitter