Bruisend Berg en Dal: kunst, cultuur, cultureel erfgoed

Onze kernen zijn uniek door hun eigen cultuur. De gemeente Berg en Dal heeft drie grote musea, vele monumenten en dorpscentra waar muziek, theater en verenigingen ons samenbrengen.

D66 is trots op het diverse culturele klimaat. Cultuur is ook een investering in mensen. Kunst en cultuur spreekt tot de verbeelding en prikkelt mensen om kritisch na te denken. Zo komen mensen met elkaar in contact en voelen zij zich verbonden met hun dorp. D66 maakt zich daarom hard voor een goed en divers cultuurbeleid dat iedereen toegang geeft tot verschillende vormen van cultuur.

• Berg en Dal heeft geen actief kunst- en cultuurbeleid. Daarom wil D66 een duidelijke langetermijnvisie (5 à 10 jaar) van de gemeente zodat monumenten, musea, professionele kunst, amateurkunst, cultuurparticipatie en -educatie onder één visie vallen met eigen doelen en speerpunten. De cultuurvisie staat niet op zich, maar wordt verbonden met toerisme, recreatie, welzijn, jeugd, onderwijs en erfgoed.
  • De gemeente zet een cultuurplatform op waarin diverse stakeholders vertegenwoordigd zijn, zoals cultureel ondernemers, amateurkunstenaars en professionals. De gemeente faciliteert het platform en is aanjager, waarbij taken van het platform zijn: adviseren van de gemeente over cultuur, kunst, festivals, het ontwikkelen en uitwerken van ideeën, netwerken en leren van elkaar.
  • D66 wil het cultureel erfgoed veiligstellen, exploiteren en openstellen om inwoners en toeristen te laten beseffen dat iedere kern zijn eigen waarde vertegenwoordigt. Het cultureel erfgoed beperkt zich niet tot het conserveren van monumenten maar ook het levend houden van het dorpsverleden in woord en beeld. Organisaties ontvangen actieve (financiële) ondersteuning van de gemeente als daar een duidelijk resultaat tegenover staat.
  • De vraag (van scholen) en het aanbod (van culturele instellingen) moet op elkaar aansluiten. Dat kan gestimuleerd worden door bijvoorbeeld een onafhankelijke matchmaker, die scholen kan ondersteunen met kennis en begeleiding in het maken van een cultuurplan of scholen en culturele instellingen helpt om gezamenlijk cultuuronderwijs ontwikkelen. De gemeente kan hier een rol in spelen, gezamenlijk met de Gelderse adviesorganisatie voor kunst en cultuur: Cultuur Oost.
  • Lezen is leuk en goed voor je ontwikkeling. D66 wil daarom aantrekkelijke bibliotheken op centrale locaties in Groesbeek, Millingen en Beek behouden, met alle benodigde voorzieningen voor lezen en studeren. In deze centrale bibliotheken worden ook regelmatig evenementen rondom boeken en lezen georganiseerd.
  • Markante mensen en belangwekkende gebeurtenissen zijn gebundeld in de Canon van Groesbeek. Dit breiden we uit naar andere historisch relevante locaties in gemeente Berg en Dal.
  • We willen een dorpshuis met theaterzaalfunctie, zoals de Mallemolen in Groesbeek, voor de hele gemeente behouden, zodat verenigingen en clubs er gebruik van kunnen blijven maken. Bij het revitalisatieplan willen we de optie om in de hoogte te bouwen serieus bekijken.

Toerisme

Berg en Dal is een aantrekkelijke toeristische bestemming: het binnenste buitenland. Ons schitterende en afwisselende landschap biedt een natuurlijke bron aan toeristische activiteit. In 2020 zelfs uitgeroepen tot Green Destination met een platina award en ook nog als wandelgemeente in hetzelfde jaar. Toerisme is een belangrijke economische sector en werkverschaffer in onze gemeente. D66 wil dit natuurschoon zoveel mogelijk in stand houden en waar nodig duurzaam doorontwikkelen. Wij zien diverse mogelijkheden om nog meer hoogwaardig toerisme aan te trekken naar onze gemeente en beter te laten kennismaken met alle kernen in onze gemeente.

• We willen de kadernota toerisme 2016 Berg en Dal opnieuw bekijken en aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen. Breng de toeristische potentie in de economische keten voor Berg en Dal met regelmatig onderzoek in kaart. Daarmee is vraag en aanbod in deze sector te monitoren en kan tijdig worden gestuurd. De bekendheid van Berg en Dal als het binnenste buitenland kan nog worden vergroot. Maak specifiek reclame voor onze regio in een straal van 100 kilometer.
  • Berg en Dal is een trekker voor ecotoerisme en voor wandel- en fiets/mountainbikevakanties, onder meer via de vele mooie wandel-, fiets- en mountainbikeroutes. D66 ziet dat deze vormen van toerisme en recreatie soms in conflict komen met natuurwaarden. De gemeente moet er samen met natuur- en landschapbeheerders voor zorgen dat natuurwaarden behouden blijven en niet door recreatie in het gedrang komen! We willen onderzoeken hoe het toeristenseizoen kan worden verlengd waardoor de drukte wordt verspreid en de druk op natuurwaarden afneemt.
  • Het nieuwe voetveer Ooij/Groenlanden-Bemmel moet zo snel mogelijk in de vaart. De gemeente neemt hierin de verkeersveiligheid op de Ooijse Bandijk mee en betrekt hierbij de inwoners van de Groenlanden.
  • De Romeinse Limes gaan we verder ontwikkelen als trekker voor duurzaam toerisme in onze regio. De gemeente gaat de mogelijkheden verkennen om landgoed Water Meerwijk open te stellen voor wandelingen langs Romeins aquaduct.
  • We maken meer gebruik van het Romeinse verleden van Millingen. Millingen lag in de Romeinse tijd aan een knooppunt van wegen en rivieren, maar deze resten zijn nauwelijks zichtbaar. Dit kan onder andere verbeterd worden door archeologische resten beter zichtbaar en vindbaar te maken (ook bij nieuwbouw/ herontwikkeling) en wandelroutes te promoten die specifiek gericht zijn op Romeinse resten.
  • In vroegere tijden had je trams die toeristen vanuit Nijmegen naar Berg en Dal bracht. We willen samen met gemeente Nijmegen weer gaan inzetten op een vertrekpunt in Nijmegen voor recreatie in Berg en Dal. We willen onderzoeken welke vormen van duurzaam vervoer hiervoor het meest geschikt zijn.
  • We trekken meer hoogwaardig duurzaam toerisme aan door kwaliteitseisen te stellen aan (eco-gecertificeerde) accommodaties door STER gefaciliteerd.
  • Ontwikkel het euregionale toerisme in samenhang met de Duffelt en het Reichswald. Laat toeristen aan beide zijden van de grens kennismaken met de andere kant door specifieke verwijzingen.