Verkiezing Amsterdamse vaktopper van het jaar

Het stijgende aantal vacatures in de bouw, energietransitie, onderwijs en zorg, maakt duidelijk hoe belangrijk vakmensen zijn in onze maatschappij. Om de waardering voor vakmensen te benadrukken heeft D66-raadslid Erik Schmit een motie ingediend om de ‘Vaktopper van het jaar’-verkiezingen te organiseren. Schmit: “Het is belangrijk om onze waardering voor MBO-studenten en vakmensen uit te spreken. Om jongeren aan te moedigen een vakopleiding te volgen. De ‘Amsterdamse vaktopper van het jaar’-verkiezing maakt van onze beste vakmensen de rolmodellen voor de toekomst.”

Uitdagende opdrachten

Om de uitdagende opdrachten in onze maatschappij, zoals in de bouw, energietransitie en de zorg, te volbrengen zijn vakmensen onmisbaar. Er is nu al sprake van een stijgend aantal vacatures in deze sectoren. Dat terwijl de instroom van het aantal MBO-studenten ook daalt. Vandaar dat D66, samen met het bedrijfsleven en de overheid, wil inzetten op het verbeteren van de waardering voor MBO-studenten en vakmensen.

Waardering

Het organiseren van een Amsterdamse ‘Vaktopper van het jaar’-verkiezing wil D66, samen met het bedrijfsleven, vakmensen in het zonnetje zetten. En op die manier rolmodellen te creëren voor de toekomstige generatie van vakmensen. Schmit: “Jongeren moeten zich vrij en aangemoedigd voelen om te kiezen voor een MBO-opleiding, om daarna als vakvrouw of -man aan de slag te gaan. Ik geloof dat er in Amsterdam nog veel meer vaktoppers zijn!”