Amsterdam halveert aantal zeecruises, uiterlijk in 2035 uiterlijk weg: ‘Einde zeecruises in zicht’

Vorig jaar is het voorstel van D66 aangenomen om afscheid te nemen van de zeecruise. En vandaag heeft het college de eerste stap genomen: een halvering van het aantal zeecruises op korte termijn, en in 2035 moet de cruiseschipterminal zijn verplaatst. D66-fractievoorzitter Rob Hofland: “We zijn blij dat de wethouder zo voortvarend met ons voorstel aan de slag is gegaan. Deze varende flatgebouwen in het centrum passen niet bij de duurzame ambities van Amsterdam. We willen schonere lucht voor Amsterdamse kinderen en mindertoeristische druk op de stad. Ook moet de terminal weg, want anders kunnen we geen tweede brug over het IJ bouwen.”

Klaar met cruiseschepen

De wens om de Passenger Terminal Amsterdam (PTA) te verplaatsen leeft al langer. Op dit moment meren de cruiseschepen aan in het stadshart van Amsterdam. Dat heeft een grote impact op de stad, draagt bij aan de toeristische druk en het belemmert de ontwikkeling van de stad. Al in 2016 kondigde Kasja Ollongren, destijds D66-wethouder, aan dat de cruiseterminal weg moest. Hierna was het ook onderdeel van het coalitieakkoord van 2018. Het gebeurde alleen nog niet. Totdat vorig jaar D66 kwam met een conreet voorstel. Dat voorstel wordt nu uitgevoerd. De cruises gaan de stad uit.

Duurzame ambities

Amsterdam heeft ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen. En het aanmeren van de gigantische cruiseschepen rijmt hier niet mee, want het zijn grote luchtvervuilers. Zo vaart een cruiseschip op bunkerolie, een zeer laagwaardige brandstof vergelijkbaar met ‘vloeibaar asfalt’. En dat is zeer vervuilend. Ter illustratie: de jaarlijkse zwaveluitstoot van de cruiseschepen die rondvaren in Europa staat gelijk aan één miljard auto’s – vier keer meer dan dat er rondrijden in Europa.

Toeristische druk

Het toerisme zet de leefbaarheid van Amsterdam steeds meer onder druk. Vorig jaar was wederom een recordjaar; er kwamen nooit eerder zoveel toeristen naar Amsterdam. En de verwachting is dat het toerisme enkel zal toenemen. Om de negatieve gevolgen van overtoerisme in te dammen neemt Amsterdam vele maatregelen. Het faciliteren van één van de meest vervuilende vormen van toerisme past hier niet bij.

Sprong over het IJ

Amsterdam groeit, en er wordt veel bijgebouwd in Amsterdam Noord. Hierdoor ontwikkelt Amsterdam zich steeds meer van een stad aan het IJ naar een stad rondom het IJ. Daarom is het van belang om het stadsdeel goed te verbinden met de rest van Amsterdam met een vaste oeververbinding – de zogenoemde ‘Sprong over ‘t IJ’. Maar aan de westkant is dit niet mogelijk, zolang de cruiseterminal op de huidige locatie blijft.