Hard harder hardst: E-bikefabrikant Cowboy wil straatrace in Amsterdam

Elektrische fietsfabrikant Cowboy faciliteert in Amsterdam, met een app, straatraces voor de berijders van hun fietsen. Terwijl het aantal ongelukken met – vaak opgevoerde – elektrische fietsen drastisch toeneemt. En de helft van het aantal slachtoffers is onder de 14 jaar. Het is tijd voor regelgeving. D66-raadslid Elise Moeskops: “De stoom komt me echt uit de oren. We zien steeds meer verschrikkelijke ongelukken met, voornamelijk opgevoerde, E-bikes. En dan zijn de slachtoffers vaak ook nog erg jong. We werken aan maatregelen, dit willen we samen met de fabrikanten doen. En om dan letterlijk straatraces op de Amsterdamse fietspaden te faciliteren vind ik verwerpelijk.”

Hard harder hardst

De maximumsnelheid van een elektrische fiets is in Nederland begrensd op 25 km/u. Alleen veel voeren de fietsen op – wat vaak heel makkelijk kan. Zo bleek uit recente politiecontroles dat de helft het aantal fatbikes – een populair model onder voornamelijk jongeren – in Amsterdam is opgevoerd. De opgevoerde elektrische fietsen behalen soms snelheden van 50 km/u. Dat levert levensgevaarlijke situaties op. En dat zien ze ook op de spoedeisende hulp, waar het aantal slachtoffers in 2023 ruim is verachtvoudigd. Waarbij het fatbikemodel een groot aandeel heeft in de stijging van het aantal ongelukken. De helft van het aantal slachtoffers op de spoedeisende hulp is jonger dan 14 jaar.

Tijd om de rem te trappen

De maatschappelijke roep om overheidsoptreden wordt steeds luider. Afgelopen maand is D66-wethouder Melanie van der Horst, samen met een delegatie van vijftig andere gemeenten, langs geweest bij de minister om maatregelen te nemen. En ook de politie handhaaft strenger met een rollerbank voor elektrische fietsen. Alleen om echt resultaat te boeken is een verbod op de verkoop van opgevoerde modellen noodzakelijk. Daarnaast pleit D66 voor een minimumleeftijd en een voorlichtingscampagne.

Racebaan Amsterdam

De oproep om veiligere fietspaden wordt niet door elke fietsfabrikant gedeeld. Zo heeft de elektrische fietsfabrikant Cowboy een spel bedacht waarbij de fietspaden van Amsterdam een racebaan worden. Berijders van hun fiets kunnen racen tegen elkaar. De fietsers zijn zelf verantwoordelijk voor het inschatten van de veiligheidsrisico’s. Moeskops: “Onbegrijpelijk. We voeren met veel producenten de dialoog over veiligheid. En dit is dan echt een klap in je gezicht. Amsterdam is geen racebaan, en veiligheid is geen spel.”