Referendum hoofdgroenstructuur: D66 luistert naar Amsterdam, stemt ook “nee” en wil Burgerberaad

De D66-fractie heeft tegen de nieuwe Hoofdgroenstructuur gestemd, in lijn met de uitslag van het referendum van 6 juni. Toen stemden Amsterdammers tegen de voorgestelde hoofdgroenstructuur. Om te weten wat Amsterdammers wel willen, komt er een Burgerberaad, op voorstel van D66. Fractievoorzitter Rob Hofland: “Amsterdam is tegen de plannen voor de nieuwe hoofdgroenstructuur. Nee is nee. Daarom stemden wij tegen. Het is nu belangrijk om te weten wat de stad wel wil, meer dan alleen een “ja” of “nee”. Daarom willen we een Burgerberaad, waarmee Amsterdammers de kans krijgen om aan te geven wat zij willen.”

Tegen-stem niet eenduidig

Voor het eerst in 20 jaar konden alle Amsterdammers naar de stembus voor een referendum. De initiatiefnemers waren het niet eens met de plannen voor een nieuwe hoofdgroenstructuur. En op 6 juni stemde de Amsterdammer ook tegen de groenplannen. Hierna is er hard gewerkt aan een pakket van maatregelen, om aan de nee-stem tegemoet te komen. In de afgelopen weken hebben gesprekken plaatsgevonden waar initiatiefnemers en tegenstanders konden aangeven wat zij wilden. Over één ding waren zij duidelijk: ‘deze hoofdgroenstructuur moet van tafel.’ Maar over hoe men aan de nee-stem tegemoet kon komen, was geen overeenstemming.

Luister naar Amsterdammer

Het referendum was raadgevend, dat betekent dat de gemeenteraad de hoofdgroenstructuur alsnog had kunnen aannemen. De D66-fractie heeft besloten om de stem van de Amsterdammer te volgen, en ook tegen gestemd, samen met de meerderheid van de raad.
Het is nu zaak om erachter te komen wat de Amsterdammer wel wil. De referendumuitslag geeft hiervoor onvoldoende informatie, en ook onder de tegenstanders en initiatiefnemers is geen overeenstemming. Daarom wordt er over dit onderwerp een Burgerberaad georganiseerd, op voorstel van de D66-fractie. Dit is een geschikt middel om gehoor te geven aan de stem van de Amsterdammer. En met de uitkomst van dit burgerberaad kan de volgende gemeenteraad beleid formuleren dat – hopelijk – op meer steun kan rekenen van Amsterdammers.