Investeren in openbaar vervoer

nvesteren in openbaar vervoer-Youssef Ben Idder

Beeld: D66

Inwonersaantal groeit

Afgelopen jaren is Amstelveen gegroeid in het aantal inwoners. En dat aantal zal alleen maar meer gaan worden, omdat er de komende jaren er veel nieuwe woningen gebouwd gaan worden.

Er is een grote behoefte aan woningen in Amstelveen. Er zullen woningen gebouwd gaan worden voor mensen met verschillende inkomens.

In De Scheg zullen er ongeveer 1400 woningen gebouwd worden. In Legmeer (huidig bedrijventerrein) zullen er 4400 woningen gebouwd gaan worden.

Dat zal tot gevolg hebben dat het drukker gaat worden op de weg. Als er niet geïnvesteerd gaat worden in mobiliteit en infrastructuur zal het wegennet in en rondom Amstelveen dichtslibben. Het aanleggen van bijvoorbeeld fietspaden en zorgen voor een goed openbaar-vervoer-netwerk in Amstelveen is van cruciaal belang.

Gelukkig zijn de voorgenomen bezuinigingen van 110 miljoen euro op het openbaar vervoer voorlopig van de baan.

Busstation

Komende jaren wordt het stadshart verbouwd. Het stadshart krijgt een flinke opfrisbeurt: gevels worden vernieuwd, er komt nieuwe bestrating en er wordt meer groen aangelegd.

Ook zijn er plannen om het busstation te verplaatsen of te verbouwen. Dit is noodzakelijk omdat het openbaar vervoer (tram & bus) niet met elkaar verbonden is.
Eindhalte van tramlijn 5, bij het Handelsplein, is niet direct verbonden met het busstation, waarbij de veelgebruikte buslijnen rijden, zoals de 300 en 357.

Het doortrekken van tramlijn 5 naar het busstation of het verplaatsen van het busstation kan een belangrijke rol spelen in het verbeteren van de bereikbaarheid en mobiliteit van Amstelveen.

Het busstation kan een plek worden waar verschillende vormen van openbaar vervoer (bus, tram en fiets) samenkomen zodat reizigers gemakkelijk kunnen overstappen.

Meer invloed uitoefenen op openbaar-vervoer-projecten

Vervoerregio Amsterdam is een samenwerkingsverband van 14 gemeenten op het gebied van verkeer en openbaar vervoer waar Amstelveen deel van uitmaakt.

Het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio is verantwoordelijk voor de uitvoering van openbaar-vervoer-projecten en maatregelen binnen de kaders die door de regioraad zijn vastgesteld.

Op initiatief van D66 is er in juli een motie aangenomen. In de motie wordt het college opgeroepen om als Amstelveen, namens alle Amstelland-Meerlanden-gemeenten, deel te nemen aan het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam.

Het doel van deze motie is grotere bestuurlijke inzet vanuit Amstelveen, bijvoorbeeld dat de eindhalte van tramlijn 5 doorgetrokken wordt naar het busstation, of het verbouwen/verplaatsen van het busstation.

De komende periode zal ik mij blijven inzetten op goed openbaar vervoer.