Een groen, blauw en levendig Stadshart

Omdat wij mede door het werkrooster van onze vrienden al voor het zomerreces wat langer op vakantie geweest waren zijn wij de afgelopen weken meer in Amstelveen geweest dan andere zomers. Naast het wisselvallige weer waren winkelcentra ook rustiger dan anders.
Bij een van mijn bezoeken aan ons Stadshart kon ik mij niet aan het gevoel onttrekken dat de noodzaak voor vernieuwing nu urgenter is dan ooit.

Zomercolumn-Harmen-vd-Steenhoven-groen-en-blauw-Stadshart

Beeld: D66

Een van de dingen die opvalt is de grote rode leegte op het Stadsplein. Eerder al werd een leeg Stadsplein gebruikt voor een reclamespot om aan te tonen hoe een leeg en saai plein eruit kan zien in Nederland.
Amstelveen heeft geen avondklok nodig om wel aan de toenmalige regelgeving te voldoen zullen we maar zeggen.

Gelukkig zijn er nu eindelijk stappen gezet om middelen vrij te maken om het Stadsplein groener én blauwer te maken.
In mijn ogen zouden de volgende zaken daarbij niet mogen ontbreken:
een grote groene pergola, een grasveld (à la Museumplein), een échte fontein, verticaal groen op gebouwen en het liefst een avontuurlijke groenblauwe speeltuin voor de kinderen.

Juist dit soort investeringen in de openbare ruimte maken winkelen en recreëren -ook voor de Amstelveense inwoner- weer aantrekkelijk. Goeie en diverse horecavoorzieningen volgen dan vanzelf.

Een andere doorn in mijn oog is de diversiteit van het winkelaanbod. Toen ik twintig jaar geleden voor het eerst bewust op het Stadshart kwam om te winkelen was er nog een slager, een bakker en een groenteman. Alle drie deze winkels zijn inmiddels niet meer op het Stadshart te vinden.
Gelukkig zit er nog wel een geweldige visboer, een schoenmaker, een boekhandel en een dierenspeciaalzaak.

Om ervoor te waken dat ook deze voorzieningen verdwijnen én om de Franse multinational-eigenaar van het Stadshart aan te moedigen om een groter vers en lokaal winkelaanbod terug te brengen heeft D66 bij de algemene beschouwingen een motie ingediend om het college op te roepen aan de slag te gaan met een divers en lokaal winkelaanbod op het Stadshart.
Wat mij betreft gaat het college eerst vriendelijk het gesprek aan met de eigenaar, maar als resultaten uitblijven mogen ze wat mij betreft naar zwaardere middelen grijpen. Wij gaan immers niet over de hoogte van huren, maar wel over de gewenste bestemmingen.

In de gemeente Amsterdam is eerder al een zogenoemd paraplubestemmingplan ingevoerd dat ervoor zorgt dat er niet nog meer nieuwe ‘Nutella-shops’ bij mogen komen in het centrum van Amsterdam.
Hopelijk komt de boodschap aan en zijn dit soort juridische stappen niet nodig, maar de strekking van het verhaal is dat het Stadshart er uiteindelijk ook voor omwonenden en inwoners van Amstelveen is. Niet alleen voor dagjesmensen uit de regio die naar de Zara of Bijenkorf komen.

Al met al is Amstelveen eigenlijk een hele prettige bestemming in de zomermaanden (zeker als het niet al te heet is). De parken, grasvelden en bomen staan vol in bloei en het is er een stuk rustiger dan anders.
Een aanrader dus voor iedereen die een keer een vakantie in eigen (stad of) land overweegt.