D66 Amstelveen en de VVD willen dat het dragen van fietshelmen gestimuleerd wordt

Amstelveen, 8 juni 2024 – D66 en de VVD willen dat het college van burgemeester en wethouders het dragen van fietshelmen meer gaat promoten. Het aantal verkeersslachtoffers is de afgelopen jaren gestegen, ook in Amstelveen. Het dragen van een fietshelm kan het aantal verkeersdoden en ernstige verkeersgewonden drastisch verminderen.
De Amstelveense raadsleden, Menno van Leeuwen en Youssef Ben Idder zullen schriftelijke vragen gaan stellen aan het college om te onderzoeken of er door middel van voorlichting meer mensen een fietshelm kunnen dragen.

Menno van Leeuwen en Youssef ben Idder

Beeld: D66

Verkeersslachtoffers

De fracties van D66 en de VVD maken zich ernstig zorgen om het hoge aantal verkeersdoden en verkeersslachtoffers in Nederland en in Amstelveen.

270 fietsers kwamen in 2023 om het leven, waarvan zeker 40% bestuurders van een e-bike.

De gemiddelde snelheid van fietsers is sterk toegenomen waardoor zij vaak te laat waargenomen worden door overige weggebruikers en het gevaar op letsel sterk toegenomen is.

Het aantal verkeersdoden nam tot tien jaar geleden elk jaar af, maar is sindsdien ongeveer gelijk gebleven. De SWOV heeft onderzocht dat het dragen van een fietshelm tot wel 85 verkeersdoden en 2.600 ernstige verkeersgewonden kan voorkomen. “Dus als meer mensen een fietshelm zouden dragen kunnen we het aantal verkeersslachtoffers sterk doen verminderen”, aldus VVD-raadslid Menno van Leeuwen.

Gênant imago

Steeds meer mensen dragen een fietshelm, vooral bij ouderen en kinderen is het meer normaal geworden.

Bij jongeren valt er wat te verbeteren; veel jongeren vinden het gênant om een fietshelm te dragen. “Het dragen van een helm zou cool moeten worden”, aldus D66-raadslid Youssef Ben Idder.