Amstelveense regioraadsleden willen trams naar binnenstad Amsterdam

Amstelveen, 18 mei 2024 – De regioraad van Vervoerregio Amsterdam heeft dinsdag 14 mei jl. twee moties aangenomen die ervoor moeten zorgen dat er in de toekomst weer trams van Amstelveen naar de binnenstad van Amsterdam kunnen rijden. De moties zijn ingediend door de Amstelveense regioraadsleden, Arnout van den Bosch en Youssef Ben Idder.

Amstelveense-regioraadsleden-Arnout-van-den-Bosch-en-Youssef-Ben-Idder

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.

Vervoerregio Amsterdam is een samenwerkingsverband van veertien gemeenten op het gebied van verkeer en openbaar vervoer, waar Amstelveen deel van uitmaakt.

De Vervoerregio is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de regio en dus ook voor de bussen en trams in Amstelveen en Uithoorn.

Zo is de vervoerregio onder meer opdrachtgever van het GVB voor de tram 5 naar Amstelveen Stadshart en tram 25 naar Westwijk en binnenkort naar Uithoorn.
Er wordt nu gewerkt aan een nieuwe concessie (opdracht) voor het GVB, waarin dit voor de komende 11 jaar wordt vastgelegd. Die nieuwe concessie is natuurlijk erg belangrijk voor Amstelveen.

Om die reden hebben de Amstelveense Regioraadsleden in de Regioraad aandacht gevraagd voor de Amstelveense belangen hierin. Een motie om de gemeente Amstelveen structureel beter te betrekken is met een grote meerderheid aangenomen.

Regioraadslid Arnout van Den Bosch: ”De trams van het GVB zijn erg belangrijk voor Amstelveen. Dit kunnen we niet alleen aan Amsterdam overlaten, Amstelveen moet ook betrokken zijn bij de afspraken die met het GVB worden gemaakt. Door de moties die nu zijn aangenomen in de Regioraad is dit voor de komende 11 jaar goed geregeld.”

Ondertussen is de Vervoerregio druk bezig met de voorbereiding van de nieuwe concessie. Het opstellen van het Programma van Eisen (PvE) daarvoor is een belangrijke stap in het proces. In dat document staan de eisen waaraan het GVB tijdens de nieuwe concessieperiode moet voldoen.

In het concept van dat PvE stond dat trams van buiten de Ring van Amsterdam in de toekomst niet meer in de Vijzelstraat, Utrechtsestraat, Damrak en, vanaf 2028, de Leidsestraat mogen komen.

Dat zou feitelijk betekenen dat er ook de komende 11 jaar geen trams vanuit Amstelveen richting Damrak en Amsterdam Centraal kunnen rijden. Dit is uiteraard niet in het belang van de reizigers.

Regioraadslid Ben Idder: “Rechtstreekse verbindingen naar de belangrijkste bestemmingen in Amsterdam zijn cruciaal voor Amstelveen. Wij willen dat er snel weer doorgereden kan worden richting de Amsterdamse binnenstad.”

Ook de motie ‘Laat de trams doorrijden’ is 15 mei aangenomen door de regioraad. Hiermee is geregeld dat er, in overleg met GVB en Vervoerregio, weer doorgaande verbindingen vanuit Amstelveen kunnen komen.